Yeni model piyasasında olduğu gibi 2021’i daralmayla kapatan ikinci el otomobil pazarında, yılın ilk ayında satışlar tam anlamıyla 2021’i arattı.
Otomotiv pazarının yüzde oranında gerilediği 2021 tablosunda, ekonomi ile birlikte tedarik problemlerinin önemli etkisi söz konusu. Çip krizi pek çok marka için hala aşılamamış bir sorun noktasında seyrederken, Türkiye’deki alım gücünün düşüş eğrisi de otomobil pazarında daha kötü senaryolarla karşılaşabileceğimiz beklentisini artırıyor. İkinci el otomobil pazarından gelen verilere baktığımızda da madalyonun diğer yüzünde de sıkıntılar yaşandığına şahit oluyoruz. 2021 yılında bir önceki seneye göre yüzde 7 daralma yöneliminde olan ikinci el pazarının, 2022 yılı ilk verileri daha da kaygı verici. Pazar verileriyle ilgili konuşan Doğan Trend Otomotiv Perakende Operasyonları ve Suvmarket Genel Müdür Yardımcısı Uğur Sakarya, Aralık 2021’in yarısı kadar bile satışın olmadığını ifade ederek dikkat çekti.
Sıfır araç fiyatlarının çok yükselmesiyle birlikte kurumsal ikinci el firmalarının garantili araç sunmaları ve finansal desteklerinin bu pazarın önümüzdeki günlerde hareketlenmesinde yegane dayanak olarak görüldüğünü söyleyebiliriz. 2021 yılının ardından 2022’ye de durgun başladığını vurgulayan Uğur Sakarya; “İkinci el araç fiyatlarını da değerlendirdiğimiz zaman son 3 ayda daha önce görülmemiş seviyede bir hareketlilik görüyoruz. 2021 son çeyreğinde artan talep ve kur artışı ile ikinci el otomobil fiyatları bir ay içinde %70 yükseldi. Sonrasında dövizdeki düşüşe paralel olarak %20-25 oranında geri geldiği görüldü. Fakat buna rağmen ocak ayında fiyatların geri gelmesi bile satışları hareketlendiremedi çünkü piyasada belirsizlik hâkim. Alıcılar kurların biraz daha düşmesini beklerken, satıcılar ise kurlar yükselirse bir daha sattıkları aracın yerini dolduramayacaklarını düşünüyorlar. Bu sebeple Ocak ayı çok zayıf geçti. Aralık ayının yarısı kadar bile satış gerçekleşmedi” şeklinde konuştu.
Son dönemde sıfır otomobil fiyatlarının giderek yükselmesi sebebiyle tüketicinin sıfır araç almakta zorlandığını sözlerine ekleyen Uğur Sakarya; “2022 yılı tıpkı geçtiğimiz yıl gibi yavaş başlamış olsa da yılın ikinci çeyreğinden itibaren yeniden yükseliş gerçekleşecek. Bunda tüketicinin yükselen fiyatlar sebebiyle sıfır araca erişmekte zorlanacak olması büyük etken. Bu yaşanan gelişmelere devam eden çip krizi sebebiyle sıfır otomobilde bulunurluk problemleri de eklendiği zaman tüketicinin ikinci ele yönleneceğini öngörüyorum” ifadelerine yer verdiç