Tanıtımının üzerinden geçen bir yılın ardından Türkiye’ye giriş yapan ve birlikte 3 gün geçirdiğimiz Citroen Berlingo, 23 yıldır devam eden başarısını yeni kulvarlar üzerinden geliştirme potansiyelini beraberinde getirdi. Citroen, PSA grubunu içerisinde yer alan markalar arasında kendisi için en uygun rolü belirlemek adına önemli bir planlama içerisine gireli uzun zaman oldu. Bugün sokaklarda gördüğümüz ve yaşı beşi geçmeyen her model işte o planlamanın bir bölümü, bir karakterini temsil ediyor aslında. Sokakta gördüğünüzde size onun bir Citroen olduğunu hissettirme çalışmaları günümüzdeki tasarımın oluşumundaki en temel etmendi. En alt tabakadan başlayıp C5 Aircross’a kadar uzanan her modelde çok net bir şekilde ayırt edilebilir olan karakter, kaçınılmaz bir sonuç olarak Şubat 2018 itibarıyla hafif ticari araç sınıfına da yansıdı. Yeni jenerasyonuyla üç gün boyunca test konuğumuz olan Citroen Berlingo, değişen tasarım karakterinin yanında verdiği mesajlarla da bu dönüşümün zayıf halkası olmayacağını net bir şekilde hissettiriyor. [lpg start=8 end=12] TASARIM Artık üçüncü jenerasyonuyla kullanıcılarla buluşan Berlingo’nun tasarım konusunda elde ettiği bu değişim aslında çok şaşırtıcı değildi. Burada kafaları kurcalayan temel nokta içerideki ekibin böylesine bir gövdede ne kadar radikal bir dönüşüme gideceği ve bu dönüşümün kullanıcı nezdinde nasıl karşılık bulacağı oldu. Nitekim burada kartlarını doğru dağıtan Citroen tasarımcıları, Berlingo’nun arka bölümünde LED ışıklandırma grubu dışında çok ciddi değişime gitmedi. Tüm dinamikleri ön bölüm üzerinden yürütülen Berlingo’nun aklımızdaki “acaba?” sorusuna, trafikte yanımıza gelip meraklı gözleriyle inceleyenler üzerinden bizzat kendisi tarafından verildi. [lpg start=13 end=15] Dışarıdan ilk baktığınızda bir önceki jenerasyona göre daha yüksekte konumlandırıldığını hissettiğimiz Berlingo standartta 4,4 metre, XL versiyonunda ise 4,75 metre uzunluğunda. Bunların yanında 1,85 metre genişlik ve 1,81 metre yükseklik değerlerine sahip olan Berlingo’da bagaj hacmi ise 775 litre ile 1.050 litre olarak değişiklik gösteriyor. Arka koltukları yatırdığımızda boyu 1,8 metreye kadar olan kullanıcılar için kullanışlı bir yatak alanı olduğunu da söyleyebiliriz. Bagaj dışında hemen her noktayı saklama alanı olarak kullanılabilir şekilde geliştiren tasarımcılar, kabin içerisindeki 28 farklı eşya gözünde toplamda 186 litrelik ek bir saklama alanı sunmayı başarmış durumda. Bu da yeni aracı tanıyana kadar “işte bir göz daha!” cümlesini birkaç kez tekrarlama ihtimalinizi bir hayli artırıyor. Son olarak arka camın bağımsız olarak açılabilme geleneği, kullanıcıların en çok seveceği noktalardan birisi olmaya devam edecek. [lpg start=16 end=20] DESTEKLEYİCİ KOKPİT Berlingo’nun bahsettiğimiz bu değişimden nasibini alan en büyük ikinci kısmı ise iç dünyası. Burada da binek modellerde gördüğümüz parçalarla güçlendirilen yeni jenerasyonun konsol merkezinde boyutu 8 inç olan multimedya ekrana yer veriliyor. Apple CarPlay ve Android Auto gibi desteklerin sunulduğu bu ekrandanın hız ve geri dönüş açısından gayet akıcı olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Direksiyonun arkasında yer alan yol bilgisayarı ise yazılımsal olarak çok akıcı geçişlere sahip. Direksiyon üzerinden oldukça kolay komutlarla buradaki bilgilere ulaşabilmeye, ailenin diğer üyelerinden de alışığız. Arka tarafa geçtiğimizde bizleri diz mesafesi konusunda gayet başarılı, şaft tüneli olmayan, elektronik camlı ve yolcular için klima menfezi sunan bir alan karşılıyor. Burada nispeten biraz gariplik hissettiren parça, koltuğun arkasında konumlandırılan katlanabilir sehpalar oldu. Aşağıdan yukarıya doğru kaldırılarak açılan bu bölümler kullanım konusunda yer yer rahatsız edici. Bununla beraber ebatsal olarak da çok fazla büyük olmadıklarını söyleyebiliriz. Cam tavanla birlikte gelen perdenin açılması için uzun basma zorunluluğu olması da içeride bize “keşke” dedirten diğer nokta oldu. [lpg start=21 end=24] BAŞARILI DESTEKLER Citroen, yeni Berlingo’nun binek otomobil deneyimi sunma konusunda sadece tasarımdan faydalanmıyor. Elektronik destek elemanları ve altyapı bileşenlerinin bir araya gelmesi, bu modelde oldukça başarılı sonuçların elde edilmesine olanak tanımış. Listeye baktığımızda; adaptif hız sabitleyici, otonom acil frenleme, kör nokta uyarı, park asistanı, akıllı uzun far asistanı, çarpışma sonrası ikincil frenleme ve trafik işaretleri algılama gibi parçalar kullanıcı odaklı olarak güzel bir işleyiş sergiliyor. Özellikle şeritten taştığınızda direksiyona müdahale edip sizi içeri atan sistemin oldukça başarılı şekilde çalıştığını altını çizerek belirtmek gerekiyor. Bahsettiğimiz bu özelliklerin bazıları tahmin edebileceğiniz üzere ek ücretler ödeyerek satın alabileceğiniz opsiyonel paketler içerisinde. Lakin bu paketlerin en pahalısı için 3.500 TL gibi kabul edilebilir seviyede ücret talep edildiğine de muhakkak vurgu yapılmalı. [lpg start=2 end=4] SÜRÜŞ DİNAMİKLERİ Berlingo’nun sürüş dinamikleri kısmına tasarım üzerinden gelen etkiyle başlama gereği hissediyoruz. Modelin genel ebatlarına oranla ufak tasarlanan aynaları ilk andan itibaren ilgimizi çekmeyi başardı. Bunun tasarımla birlikte rüzgar sesine olan olumlu etkisini de sürüş sırasında hissettiğimizi söyleyebiliriz. Saatte 120 kilometre aralığında seyrettiğimizde dahi kabul edilebilir seviyede bir yalıtımın vadedildiğini gördük. Nitekim kaputu açıp baktığınızda sizi karşılayan yalıtım malzemeleri ve kapıların güven veren yapısı da bu sonucun elde edilmesi konusunda oldukça etmen. Aracı sürerken dikkatinizi çekecek olan bir diğer nokta ise süspansiyon sisteminin kusursuza yakın olan çalışma prensibi. Binek modellerde gördüğümüz konfor teknolojisini birebir şekilde Berlingo’da da kullan Citroen, bizce bu noktada da kullanıcılarını mutlu edecek. [lpg start=5 end=7] MOTOR - TÜKETİM Mayıs ayı itibarıyla Türkiye pazarına giriş yapan Berlingo şu aşamada iki adet dizel ve bir adet benzinli motorla satışa sunuluyor. Şanzıman ayağında ise şimdilik sadece 5 ve 6 ileri değerli manuel üniteyi listede görebiliyoruz. Bizim test ettiğimiz versiyonda ise 1,6 litrelik dizel motora 5 ileri değerli manuel şanzıman eşlik ediyor. Bir önceki jenerasyondan da anımsadığımız bu motor 100 beygir güç ve 254 Nm tork üretirken normal koşullarda araçla rahat bir şekilde başa çıkabiliyor. Motorun genel karakteristik olarak ihtiyaçları karşılamada sorun yaratmayacağını söyleyebiliriz. Lakin bazı durumlarda aracın beklediğinizden daha fazla vites küçültme ihtiyacı hissediyor olması dikkatinizi çekebilir. Eğer performans konusunda biraz daha şüpheleriniz varsa, 130 beygir güç ve 300 Nm torkla gelen 1,5 litrelik dizel seçeneği de bir gözden geçirmenizi önerebiliriz. İşin tüketim kısmı ise iktisadi arayış içerisinde olanları mutlu edecek nitelikte. Şehir içi odaklı olarak ortalamada 6 litre seviyelerinde gezinen Berlingo, şehir dışına çıkıldığında çok rahat bir şekilde 4,5 litre seviyelerine erişebileceğinin sinyallerini bizlere verdi. 600 kilometreye varan yolcuğumuzun karma tüketimini ise 5,5 litre olarak verebiliriz. 1996 yılında başlayan macerasından bu yana tüm dünyada 3,3 milyona ulaşan satış adedine sahip olan Berlingo, küresel bazda bakıldığında C3’ün ardından markasının en çok satan modeli konumunda. Yeni jenerasyonda yapılan doğru hamlelerle yukarı çekildiğini gördüğümüz bu başarılı model, istikrarını korumada çok fazla zorlanmayacak gibi görünüyor. Özellikle sunulan renk kombinasyonlarını düşündüğümüzde, artık yeni bir kullanıcı kitlesi için yolun açıldığı da unutulmamalı. DETAYLAR DEĞİŞEN YÜZ Citroen’in karakteristik çizgileri ön bölüme tamamen hakim KONFOR Patentli koltuk teknolojisi Berlingo’da standart sunuluyor MODERN KOKPİT Değişen kokpitte 8 inçlik multimedya ekran yer alıyor YAŞAM ALANI Geniş yapılı cam tavan içeride ferahlık yaratıyor SAKLAMA ALANI Koltuklar aktif haldeyken bagaj alan değeri 775 litre MOTORLAR 1,5 litre dizel ve 1,2 litre benzinli motor da tercih edilebiliyor TEKNİK ÖZELLİKLER VE PUANLAMA