Kimilerine göre “kazara” mühendis*, kimilerine göre tasarımcı, kimilerine göre mucit, kimilerine göre ise bir çiftçi… Dünyanın en yaratıcı teknoloji şirketlerinden Dyson’ın kurucusu ve İngiltere’nin en zengin insanları arasında ismi ilk sıralarda yer alan Sir James Dyson ile Paris’te bir araya geldik.
70’li yılların sonu; tasarımcıların, mucitlerin, fütüristlerin –bugün de olduğu gibi– uçan otomobillerin ve uzayda yaşamın hayallerini kurduğu yıllar. Diğer bir tarafta ise elektrikli süpürgesinin tıkanan toz torbasından kurtulma hayali kuran James Dyson.
1993 yılında kurulan Ar-Ge merkezi ve fabrikada, çok küçük toz parçacıklarını dahi sabit %100 emiş gücüyle yakalayan ilk elektrikli süpürge Dyson DC 01 gün yüzüne çıkıyor
Paris Palais De Tokyo’da, Dyson’ın kuruluşunu ve dahasını Sir James Dyson’dan dinlediğimiz hikaye elbette burda bitmiyor. Sürdürülebilir gıda üretimi ve güvenliğinin, sağlık ve ekonomi açısından hayati önem taşıdığını, aynı zamanda tarım teknolojilerinde devrim için gerçek bir fırsat olduğunu düşünen James Dyson’ın neden bir çiftçi olarak da anıldığını daha iyi anlıyoruz. “Gelecek için yenilikçi tarım” mottosuyla faaliyet gösteren Dyson Farming’in çok büyük teknolojik yatırımlar yaptığını öğreniyoruz.
SİR –Sör– denilince zihninizde nasıl bir profil beliriyor bilmiyoruz ancak oldukça keyifli sunumunu yaparken sergilediği mütevazi tavırları ve sunumunu elinde tuttuğu elektrikli süpürge borusuyla yapması, Sir James Dyson hakkında ufak da olsa bir fikir verecektir
Elektrikli süpürgeler, saç bakım ürünleri, hava temizleyiciler ve el kurutma cihazları Dyson’ın bugüne kadar büyük başarı yakalamış ürünleri arasında yer alıyor. Ancak söz konusu başarısızlıklar olduğunda James Dyson’ın en az başarıları kadar sahiplendiği başarısız ürünler de var. Bunların başında adını belki de ilk kez duyacağınız veya varlığından dahi haberinizin olmadığı ContraRotator isimli çamaşır makinesi yer alıyor.
Dyson tarihinin belki de en büyük başarısızlıkların biri 2019 yılında fişi tamamen çekilen elektrikli otomobil projesi. İlk kez Eylül 2017’de duyurulan elektrikli otomobil projesi, yüzlerce kişilik Dyson ekibinin çalıştığı 3 milyar dolarlık dev bir projeydi. Ancak yine bir mühendislik harikası olarak anılsa da ticari açıdan uygun bulunmadığı için 2019 yılında Dyson imzası taşıyan elektrikli otomobil tarih oldu.
Dyson şu an için robot süpürge konusunda sessizliğini koruyor. Ancak söylediğimiz gibi bir geri dönüş hikayesi de görebiliriz veya robot süpürgeler Dyson tarihinde başarısız olan ürünler olarak yer alabilir
James Dyson’ın oğlu Jake Dyson’ın imzasını taşıyan aydınlatma ürünü Dyson Solarcycle Morph ve Türkiye’de henüz satışı bulunmayan hava temizleme özellikli kulaklık Dyson Zone’un ise marka tarihinde kendilerine nasıl yer bulacağını birlikte göreceğiz.
Genel olarak Dyson ürünleri arasında kadın erkek ayrımı yapma konusu tartışılabilir ancak Dyson’ın özellikle kadınlar için “lovemark” olduğu da bir gerçek. Hatırlayanlarınız olacaktır; bir döneme damgasını vuran Zetina dikiş makinelerinin reklamlarında çok meşhur bir söylemi vardı: “Her gelin kızın rüyası, Zetina dikiş makinası” Günümüzde de ister genç ister yaşlı, ister bekar ister evli olsun hemen hemen her kadının hayalini süsleyen bir Dyson ürünü var. Sir James Dyson’a “Dyson özelinde erkek tüketicilerin geri plana atıldığını düşünüyor musunuz?” sorusunu sorduğumuzda özellikle saç bakımı ürünleri konusunda kadın tüketicilerin ön planda yer aldığını kabul etse de diğer ürün gruplarında erkek tüketicilerin geri plana atıldığını düşünmediğini söylüyor.
Biz yine de Dyson’ın önümüzdeki günlerde erkek tüketicilerin –damat beylerin– de hayallerini süsleyecek yepyeni ürün kategorileriyle karşımızda olmasını dilediğimizi söylemek istiyoruz.
*Bir mühendislik diploması olmayan James Dyson eğitimini Royal College of Art’ta mobilya tasarımı okuyarak eğitimini tamamladı.