DÜNYANIN EN BÜYÜK OYUN FUARLARINDAN E3’ÜN EN ÇOK AKILDA KALAN OYUNU BELKİ DE SLEEPING DOGS'TU. BEKLENTİMİZ SADECE İYİ BİR DEMO HAZIRLANDIĞI YÖNÜNDEYDİ AMA OYUN, BİZLERE ADETA BİR SÜRPRİZ YAPTI Los Angeles E3 fuarını arşınlarken fark ettiğimiz Sleeping Dogs, fuardaki kısa demosuyla fazla beklenti uyandırmamıştı bizde. Batman: Arkham City’ye benzeyen dövüş mekanikleri ve vasatın bir tık üzeri grafikleriyle bize basit bir GTA taklidi gibi gelmişti. Ancak görünen köyün kılavuz istediği durumlar da oluyor. Sleeping Dogs’un tam sürümü, bizi tam anlamıyla ters köşeye yatırdı. Geniş, detaylı ve hiç de fena görünmeyen haritaları; neredeyse Batman: Arkham City kadar iyi olan dövüş mekanikleri, heyecan verici sürüş dinamikleri ve iyi sayılabilecek hikayesi Sleeping Dogs’u kalburüstü oyunlar seviyesine çıkarmış. Ve neredeyse üç yıldan fazla süren ve hatta bu süreç içinde isim bile değiştiren oyun da raflara olumlu anlamda bir ünle düşmüş oldu. Şu an Sleeping Dogs olarak oynadığımız oyun, aslında True Crime olarak çıkacak ve serinin üçüncü oyunu olarak True Crime serisini baştan alacaktı. Fakat 2011 yılında Activision tarafından iptal edilen oyunun yayın haklarını alan Square Enix, True Crime’ın isim haklarını geride bırakarak uzaklaştı ve Sleeping Dogs ile geri döndü. HONG KONG’UN ARKA SOKAKLARI Sleeping Dogs bizi Hong Kong’un sert yeraltı dünyasında hızlı bir maceraya çıkarıyor. Mafyanın arasına sızmaya çalışan gizli polis Wei Shen’in karakterine bürünüp büyük bir suç örgütünü içeriden çökertmeye çalışıyoruz. Nişancılığınızın iyi, yumruklarınızın sert, direksiyonunuzun sağlam olması gerekli… Sleeping Dogs, GTA tarzı açık-uçlu oyunlarda gördüğümüz oyun elementlerini ustaca bir araya getiriyor. Oyunun her bir mekaniği için itinayla çalışılmış. Özellikle dövüş kısmına son derece özen gösterildiği belli oluyor. Daha önce de belirttiğimiz gibi dövüş sistemi freeflow denilen bir sistem dahilinde gerçekleşiyor. Kabaca counter yumruklara dayalı bu sistem düşmanlarınızdan ustaca kaçabilmenizi ve zamanlaması iyi ayarlanmış yumruklar çıkarabilmenizi sağlıyor. Genelde çok kalabalık düşman gruplarıyla kapıştığınız için başlarda epeyce alışkanlık kazanmanız gerekse de kontrollerin son derece duyarlı olması sayesinde herkesi rahat ve oldukça sinematik bir şekilde pataklayabiliyorsunuz. Batman serisini denemiş olanlar ne dediğimizi çok daha rahat kavrayabilecektir ancak bu dövüş sistemine aşina olmayanlar da onlarca düşmanı dans edercesine pataklayabilmeyi çok sevecektir. Öncelikle bir düşmana odaklanıyor, size gelen saldırısını bloke ediyor, sonra da seri kombolara girişiyorsunuz. Eğer birden fazla düşman size saldırıyorsa her zaman için seri gelen tekme ve yumruklardan ustaca kaçma şansınız var. Oyunun bir diğer güçlü olduğu tarafsa silahlı çatışmalar; siper alma sistemi oldukça iyi çalışıyor ve yoğun çatışmalar sırasında kendinizi koruyabiliyorsunuz. Yine oyunun kontrol mekanizması gayet iyi çalıştığından nişan alma konusunda da herhangi bir sıkıntı yaşamıyorsunuz. Kısacası, Sleeping Dogs bu tarz oyunlarda oldukça sık görülen çatışma ve dövüş mekaniklerini hem oyun dinamiklerinin hem de kontrollerinin hassas olmasının sayesinde son derece iyi kotarıyor. Silah yelpazesinin de geniş olduğunu belirtmeden geçmeyelim. Kalabalık düşman gruplarını tek hamlede yerle bir eden el bombası gibi çözümlerden tutun, siper alırken çok işe yarayan yarı-otomatik tüfeklere kadar elinizin altında bir ton silah bulunuyor. Eh, siper altında kör atış yapabildiğinizi de düşünecek olursak, geriye sadece sizin oyuna alışmanız kalıyor. Toparlayacak olursak Wei Shen ile Triad organizasyonu içine sızmak tamamen yeteneklerinize bağlı bir olay haline geliyor. Oyunun görev yapıları da son derece çeşitli. Zaman zaman ağır çatışmalara giriyor, zaman zaman sızma görevleri gerçekleştirmeye çalışıyorsunuz. Her zaman için açık uçlu oyunlarda görülebilecek olan kontrol sorunları burada karşınıza çıkmadığından, görevleriniz ne kadar zorlu olursa olsun bir şekilde işin içinden çıkabiliyorsunuz. Burada oyunun ilk görevlerinin aslında eğlenceli eğitici görevler olmasının payı büyük. Sleeping Dogs sizi bir anda ateşin içine atmıyor, aksine önce Wei Shen ile tanışmanızı sağlıyor. Sleeping Dogs ► GİRİŞ ► HIRSIZ-POLİS ► DETAYLAR ► PUANLAMA HIRSIZ-POLİS Açık uçlu oyunlardaki bir diğer sorunsa her zaman için canlı bir çevre yaratmaktır. Fakat hiç abartmadan söyleyebiliriz ki Sleeping Dogs’un Hong Kong’u, şimdiye dek gördüğümüz en canlı şehirlerden biri. Ve geliştiriciler şehri canlı tutabilmek adına sadece kozmetik unsurlar değil, son derece işlevsel ve oynanışa dair unsurlar da kullanmış. Evet, işlerine giden insanlar, sokaktaki festival dansçıları gibi saymakla bitmeyecek detaylar oyunun atmosferine tavan yaptırıyor ancak diğer yandan sokaktaki insanların hikaye ile alakalı konuşmalarına şahit olabiliyorsunuz. Kısacası şehir sadece bir vitrin değil, içine dahil olabileceğiniz bir oyun alanı sunuyor size. Burada oyuna getirebileceğimiz en büyük eleştiri karakter modellerinin ve animasyonlarının beklentilerin altında kalması. Özellikle karakterler konuşurken suratları o kadar donuk ki bunca güzelliğin içindeki bu yapaylık batıyor size. Yine benzer bir sorun da animasyonlarda yaşanıyor. Maalesef oyunun grafikleri güzel olsa da karakter kaplamaları bayat ve animasyonlar da kütük gibi. SİRENLER SUSSUN ARTIK! Oyuna hakkını vermemiz gereken bir diğer nokta da araç kullanımı. Oyunda motosiklet, otomobil ve çeşitli deniz araçlarını kullanabiliyorsunuz. Araç kullanımı ne çok gerçekçi ne de çok uçuk. Eğlence ve gerçekçilik arasında anlamlı bir çizgi tutturulmuş ve oyunun genel olarak zaten iyi olan kontrolleri burada da bir falso vermiyor. Zaman zaman oyun sizi oldukça zorladığı için araç kullanımında kontrollerin aksaması oyunu çekilmez bir hale getirebilirdi çünkü bazen bir yandan polisten kaçıp diğer yandan birini yakalamaya çalışıp bir yandan da etrafa ateş etmeniz gerekebiliyor. Gözünüz korkmasın: İhtiyacınız olan tek şey el alışkanlığı. Tüm bunların yanında Sleeping Dogs etrafta ölüm saçtığınız oyunlardan pek değil. Bu oyun daha çok hikayesi dahilinde oynandığında güzelleşen, etrafın farkında kaldıkça daha çok eğlenebileceğiniz bir oyun. Bu nedenle oyunun karakterini bulmuş olduğunu söyleyebiliriz. Bir Saints Row ya da Just Cause hareketliliği beklemeyin; Sleeping Dogs daha ciddi takılan, daha oturaklı bir oyun olmuş. Oyunu E3 fuarında çok daha arcade havasında bulmuş olmamıza rağmen, oyunun kendi içindeki mantık örgüsünü gördükten sonra etkilendiğimizi söyleyebiliriz. YILIN SON BOMBALARINDAN Sleeping Dogs 2012’nin bombalarından biri olmayı başarıyor. Görev yapılarının çeşitliliği, mini-oyunları, şehrin zenginliği ve kontrollerin duyarlı olması gibi unsurlar, Sleeping Dogs’u kalburüstü oyunlardan biri yapmaya yetiyor. Oyuna getirdiğimiz yegane eleştiri olan karakter model ve animasyonlarının vasat olması durumu keyfimizi çok kaçıramadı çünkü bu oyun genel manzaraya odaklanan ve hikayesi için oynanması gereken bir oyun. Mutlaka denemenizi öneriyoruz. Sleeping Dogs ► GİRİŞ ► HIRSIZ-POLİS ► DETAYLAR ► PUANLAMA Etrafınız ne kadar kalabalık olursa olsun Wei Shen bir şekilde üstesinden gelebilecek yeteneklere sahip. Yeter ki eliniz alışsın. Oyun zaman zaman fena kızışabiliyor. Sleeping Dogs’un araç mekaniklerini oluşturan ekip daha önce Need for Speed serisi için çalışmış. Sleeping Dogs’un çevre etkileşimi gerçekten çok iyi. Etraf kozmetik bir süs olmaktan çok işlevsel ayrıntılarla dolu. Hikaye boyunca karşınıza oldukça ilginç karakterler çıkıyor. Senaryo akışı gayet sürükleyici ve eğlenceli. Sleeping Dogs ► GİRİŞ ► HIRSIZ-POLİS ► DETAYLAR ► PUANLAMA PUANLAMA OYNANABİLİRLİK -9PUAN- GRAFİK -8PUAN- EĞLENCE -8PUAN- SES – MÜZİK -7PUAN- 8,0 YAPIMCI - DAĞITICI • SQUARE ENIX • SQUARE ENIX PLATFORM • PC, PS3, XBOX 360 Sleeping Dogs ► GİRİŞ ► HIRSIZ-POLİS ► DETAYLAR ► PUANLAMA