ODD tarafından dönemsel olarak paylaşılan veriler, tedarik sıkıntısı ve fiyatlardaki artışların etkisiyle otomotiv pazarında 10 yılın en kötü tablosunu karşımıza çıkartıyor.
Türkiye ekonomisinde son aylarda döviz odaklı yaşanan kaotik ortam, pek çok sektörde olduğu gibi otomotiv pazarını da önemli ölçüde etkiledi. Fiyatların rekor seviyelere çıktığı ve sıfır kilometre bir araç almanın halk için artık hayal konumuna geldiği dönemin karnesi de bunu net şekilde ortaya koyuyor. Otomotiv Distribütörleri Derneği tarafından paylaşılan verilere baktığımızda Türkiye otomotiv pazarının 2020 yılına göre yüzde 40,3 daraldığını görüyoruz. Başlığı sadece otomobil olarak binek segment üzerinden değerlendirdiğimizde ise daralmanın yüzde 46 seviyesine gelişi dikkat çekiyor. Hafif ticari araç pazarı ise 2020 yılına göre kendi içerisinde yüzde 20 daralma gösteriyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
2021 yılı otomotiv satışlarında son 10 yıla göre yarı yarıya kayıp dikkat çekiyor
Her yıl satış adetlerinin en yüksek olduğu dönem olarak bildiğimiz yılın son ayları, iç pazarda yaşanan ekonomik gidişat ve tedarik sıkıntısının etkisiyle dip yapmış durumda. Son 10 yılın en düşük aralık ayı satış adetlerinin görüldüğü 2021 Aralık ayında otomobil ve hafif ticari araç pazarı 2020 yılı Aralık ayına göre yüzde 40,3 azalarak 62.243 adette kaldı. 2021 yılı Aralık ayında otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 46,0 azalarak 43.559 adet olurken, hafif ticari araç pazarı yüzde 20,7 azalarak 18.684 adet oldu. Otomobil ve hafif ticari araç pazarının 10 yıllık Aralık ayı ortalama satışlara göre yüzde 49,3 azalması da hikayede öne çıkarılması gerekenler arasında.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Otomotiv pazarının 12 aylık genel satış tablosu
Tüm parçaları bir araya getirdiğimizde, otomobil satışlarının 2021 yılında, geçen yıla göre yüzde 7,9 oranında azalarak 561.853 adette kaldığını görüyoruz. Buna ters olarak hafif ticari araç pazarı ise yüzde 7,9 artarak 175.497 adede ulaşmış durumda. Buradaki tercihlerin bulunabilirlik ile birlikte fiyatları daha uygun olan ticari modellere kullanıcı ilgisinin kaydığını gösteriyor. Otomobil satışları son 10 yıllık Aralık ayı ortalama satışlara göre ise 52,4 azalış gösterdi.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Türkiye’de en çok sedan otomobiller satıldı
Gövde tiplerine göre değerlendirildiğinde tablonun en üst noktasında yine sedan modeller karşımıza çıkıyor. 2021’de sedan otomobiller yüzde 39,6 pay alarak 222.632 adetlik satış yakaladı. Sedan otomobilleri yüzde 34,6 pay ve 194.506 adet satış ile SUV izlerken üçüncü sırada yüzde 23,8 pay ve 133.670 adet satış ile Hatchback otomobiller takip etti. 2021 içerisinde yaşanan fiyat artışlarının kur seviyesine paralel olarak 2022’de de devam etmesi bekleniyor. Bu kapsamda Türkiye’deki kullanıcıların ekonomik sedanların yanında artık C SUV yerine B tipi daha kompakt SUV/Crossover modellerine yönelmesi şaşırtıcı olmayacak.