Wankel motor için uzun süredir devam eden geliştirme süreci, Mazda MX-30 üzerinden tekrar yollara çıkarılacak.
Hayatımızın bazı dönemlerinde “O gün bu günmüş…” dediğimiz anlar vardır. Otomobil meraklıları ise bunu özellikle elektrifikasyon odağında atılan hamelerle son birkaç yılda çok daha sık söylemeye başladı. Ferrari’nin bir SUV üretmesi, Ford F-150’nin elektrikli olarak sunulması ve Lamborghini’nin son gerçek içten yanmalı motorunu üretmesi gibi tarihe tanıktılık ettiğimiz günleri yaşıyoruz. Bu adımlardan bir tanesini de Mazda cephesinde görmeye artık hazırız. Son olarak RX-8’de gördüğümüz Wankel motoru yıllardır geliştirmekten vazgeçmeden geleceğe adapte etmek için uğraşan Japon üretici, sonunda seri üretime hazır görünüyor. Tasarım felsefesi kadar markanın karakterine işlenmiş Wankel’i saf dışı bırakmayarak gönüllerimizde taht kuran Mazda, eğer bir aksaklık olmaz ise MX-30 entegrasyonu üzerinden motoru tekrar yollara çıkartacak.
Sıkı LOG takipçilerinin anımsayabileceği üzere, aslında Wankel’in hayata döndürülme adımı çok da yeni sayılmaz. Mazda’nın bu motoru elektrikli otomobillerde bir menzil artırıcı (range extender) niteliğinde kullanma üzerine uzun süredir çalıştığını biliyoruz. Sürecin MX-30 üzerinden kullanıcılara sunulmasıysa aslında şaşırtmayan ve oldukça gerekli bir adım olacak. Markanın ilk elektriklisi olan MX-30’un fabrika çıkış olarak 200 kilometre verilen, gerçek dünya dinamiklerinde ise 160 kilometre dolaylarına gerileyen menzil verisi uzun süredir eleştirilerin odağındaydı. Araçta konumlanan tek elektrik motorunun yaklaşık 145 beygir güç ve 271 Nm tork sunması, buna paralel olarak 9,6 saniyelik 0-100 değeri de süreci performans olarak da yetersiz kılıyor. Bu işleyişe Wankel’in girmesiyle birlikte menzil ve performans tarafında hissedilir iyileşmeleri görmeyi bekliyoruz. Mazda’nın bu kapsamda paylaştığı takvime göre 2023 içerisinde yeni sistem karşımızda olacak.
Mazda’nın Wankel’i merkeze alacağı yeni jenerasyon kullanımında beklentilerimiz arasında “jeneratör” niteliği öne çıkıyor. Geçtiğimiz hafta Türkiye pazarına Qashqai ve X-Trail üzerinden giren Nissan’ın e-Power teknolojisinin bir benzerini, Mazda’nın yeni yaklaşımında benzer felsefede görebiliriz. e-Power teknolojisine sahip otomobillerini dolaylı elektrikli araç olarak lanse eden Nissan’ın yaklaşımında, içten yanmalı motor elektrik motorlarının kullanılabilmesi adına aktif görev üstleniyor. Alıştığımız hibrit sistemlerden farklı olan bu mimaride benzinli motorun, aracın yüzde 100 elektrikli otomobil gibi kullanılabilmesi için destekleyici olduğunu görüyoruz. Önümüzdeki yıl göreceğimiz Mazda Wankel sisteminde de benzer bir yaklaşımı görebiliriz.