Kısa süre önce Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı, sosyal medya üzerinde reklam yapanlara yönelik kılavuz yayımladı.
Sosyal medya platformlarında reklam en sık karşımıza çıkan unsurlar arasında yer alıyor. Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı, çok fazla yanlış kullanımların olduğu reklam konusunda önemli bir adım attı.
Bu bağlamda “Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Kılavuz” isimli bir paylaşım yapıldı. Bu kılavuzun amacı şöyle aktarılıyor:
“Bu Kılavuzun amacı, sosyal medya etkileyicileri tarafından yapılan ticari reklam ve ticari uygulamalar hakkında reklam veren, reklam ajansları, mecra kuruluşları ve reklamcılık ile ilgili tüm kişi, kurum ve kuruluşlara yol göstermektir.”
Bu kılavuz Resmi Gazete’de yayımlanan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği kapsamında hazırlanmış. Kılavuzda gerçekten önemli detaylar var. Bunların satır başları şöyle:
“Sosyal medya etkileyicisi aracılığıyla yapılan reklamların, açık ve anlaşılır şekilde ifade edilmesi ve ayırt edilebilir olması zorunludur. Her türlü iletişim aracında olduğu gibi sosyal medyada da sesli, yazılı ve görsel olarak örtülü reklam yapılması yasaktır.”
Kılavuzda, sosyal medya içerisindeki reklam paylaşımlarının reklam olduğunun çok açık şekilde belirgin olmasının önemine vurgu yapılıyor.
Burada farklı platformlar için farklı detaylar verilmiş. Örneğin YouTube ve Instagram TV için şu kurallar belirlenmiş durumda:
“YouTube ve Instagram TV gibi video paylaşım mecralarında yapılan reklamlar ile canlı yayın niteliğinde olan paylaşımlarda, video içinde sürekli olarak veya videonun başlığında ya da açıklama kısmında veya ilgili reklamın geçeceği bölümün başında tüketicileri “daha fazla oku” gibi bir alanı tıklamak zorunda bırakmadan yazılı ve sözlü olarak aşağıda belirtilen açıklamalardan en az birine yer verilir:
Kılavuzda Instagram Hikayeler’i için bile özel düzenleme var:
“Snapchat ve Instagram hikâyeleri gibi içeriğin yalnızca kısa süreliğine görülebildiği reklamlarda, paylaşım süresince reklam verene ilişkin ad, marka, ticaret unvanı gibi tanıtıcı bilgilerden herhangi biri ile birlikte aşağıda belirtilen etiketlerden ya da açıklamalardan en az birine yer verilir:
Elbette bunun yapılmaması, sürece özellikle reklam verenlerin dikkat etmesi gerekiyor. Çünkü içerik üreticiler daha fazla kazanmak ve etkileşim almak adına yaptıkları reklamı bilerek gizleyebiliyor.
Yönetmelik hakkındaki tüm detaylara direkt olarak buradan ulaşabilirsiniz.