Bugüne dek pek çok oyunun incelemesini yazarken zorlandığımız olmuştur. Ancak Star Wars: Battlefront II’nin incelemesini hazırlarken döktüğümüz teri en mücadeleci halı saha maçlarında bile dökmedik biz. Az sonra 10 gün içinde tam 4 kez değişime uğramış bir inceleme okuyacaksınız. Aylık bir dergide inceleme hazırlamanın bazı avantajları ve dezavantajları bulunur. Örneğin internet siteleri en hızlı şekilde incelemeyi girebilmek adına oyunu olabilecek en süratli şekilde bitirmeye gayret gösterirlerken, bizler çoğu zaman her detayı incelemeye vakit bulur ve hatta yeri geldiğinde farklı sonuçları gözlemleyebilmek adına ikinci kez oyunu bitirebiliriz. Madalyonun diğer yüzünde ise, bahsedeceğimiz bazı konular çoktan internet aleminde konuşulmuş ve sansasyonel etkiler oluşturmuş olabilir. Biz bu incelemeyi deneyimlerimiz üzerinden yazıp tamamladıktan sonra, oyunculardan gelen inanılmaz tepkiler sonucu yapımcılar oyun içinde yer alan pek çok şeyi çıkarmak ve değiştirmek zorunda kaldı. Bir baktık ki 1 hafta içinde ortaya bambaşka bir oyun çıkmış. Her değişiklik revizeyi, her revize puanı tekrardan değerlendirmeyi gerektirdi. Ancak günün sonunda ne yazık ki, oyuncuya verilen zarar çoktan verilmişti ve nasıl bir değişiklik yapılırsa yapılsın, hiçbir şey Battlefront II’nin tarihin en kepaze oyunlarından biri olduğu gerçeğini değiştirmeyecekti. İNANMIŞTIK SANA EA! Her oyunun bazı günahları ve sevapları bulunur. Kimi zaman bir taraf çok daha baskın gelir ve diğer taraf görmezden gelinebilir. Bazı zamanlarda ise iyi ve kötü taraf terazide dengeyi sağlar ve ortalama bir oyun çıkar ortaya. Bir de Battlefront II gibi oyunlar vardır. Öylesine kötü, öylesine vicdansız, öylesine gözünü kan bürümüştür ki, oyunun iyi yanlarından bahsetmek bile gelmez içinizden. Çünkü gayrı ihtiyari bir şekilde, bir kişi dahi o kısımlara kapılıp oyunu sizin yüzünüzden satın alsın istemezsiniz. Oyuncuyu yalnızca nefes alıp veren birer banknot olarak gören bir yapım grafikleri iyi yapsa ne olur, yapmasa ne olur? Aranızda tüm olup bitenleri kaçırmış olup; “Yine oyun içi ödeme sistemlerine takmış bunlar” diye düşünenler olabilir belki. Ki baktığımız zaman, takıldığımız kısım gerçekten de burası. Daha önce hiçbir oyunun yapmadığı kadar rezilce bir şekilde hayata geçirilen bu sistemi anlattığımız zaman bize hak vereceğinizi ümit ediyoruz. Ancak önce gelin, EA’in Battlefront II E3 sunumunu hatırlayalım. Amerika’da yıllardır en kötü şirket seçilen EA, bu sunum sırasında bir ilginçlik yapmış ve Battlefront II için ücretli indirilebilir içerik çıkarmayacaklarını duyurmuştu. Elbette duyanlar kulaklarına inanamadı. EA gibi altın yumurtlayan tavuk öldüğünde dahi kalp masajı yapmaya devam eden bir firma gerçekten de böylesi bir güzellik yapıyor olabilir miydi? Yoksa Battlefront II, EA’in oyuncular gözünde dönüm noktası mı olacaktı? Ne kadar da safmışız sevgili okuyucular, nasıl da görememişiz başımıza gelecekleri. Meğer EA; burada kaybedeceği kazancı telafi etmek adına oyun içinde öyle bir sistem kurmuş ki, benim diyen düzenbazın aklına gelmez bu kadarı! PARA, BAŞARI DEMEKTİR Öncelikle inanması güç gelecek biliyoruz ama, en üst seviye oyunlar için belirlenmiş fiyat etiketiyle satın alabildiğiniz Battlefront II özünde bir “Pay-to-win” yani “parayı veren düdüğü çalar” oyunu. Bildiğiniz üzere oyun içi ödemelerle elde edebildiklerinizi dikkate aldığımızda iki konsept ön plana çıkar. Birinde yalnızca kozmetik ögeler satın alabilirsiniz ve ne kadar para öderseniz ödeyin, oynanışa hiçbir etkisi bulunmaz. Bu tarz ödemeler oyuncular tarafından makul karşılanır ve anlayış gösterilir. Bir de para ödediğiniz taktirde rakip oyunculara karşı avantaj elde ettiğiniz durumlar vardır ki, “Free-to-play” dediğimiz ücretsiz oyunlarda bile hoş görülmeyen, yerin dibine sokulan bir sistemdir. İşte Battlefront II tam da bu sistemi kullanıyor, hem de 270 TL gibi bir fiyat etiketine sahip olmasına rağmen. Hani Overwatch’ta elde ettiğiniz ve çeşitli kozmetik ögeler kazandığınız “loot box” sistemi var ya, hah işte burada da o var ancak tek farkı, bu kutuların içinden oyuncuya avantaj sağlayan silah ve özellikler de çıkıyor. Kafayı yemiş bunlar! AMA ARTIK BU RESMEN KUMAR! Gelin size sistemi şöyle güzelce bir anlatalım; oyunda seçebileceğiniz sınıflar, kahramanlar ve araçlar bulunuyor. Tüm bu parçaları kullanılabilir hale getirmek için açmak ve geliştirmek gerekiyor. Ancak oyunda başarılı oldukça elde ettiğiniz puanlar aracılığı ile bunu sağlayamıyorsunuz. Bunun yerine elde ettiğiniz puanlarla kutu açıyor ve bu kutulardan ihtiyacınız olan geliştirmeler çıksın diye dua ediyorsunuz. Yani kısacası, oyunda yaptığınız eylem ve başarıların gelişimle hiçbir ilgisi bulunmuyor. Siz bir sınıfı çok beğenmiş ve o sınıfta ilerlemek istiyor olabilirsiniz. Ancak isterseniz o sınıfla 200 saat oynayın ve her maçta birinci olun, açtığınız kutulardan o sınıfa uygun bir geliştirme çıkmaz ise gram ilerleme kaydedemiyorsunuz. Bunun yerine oyun sizi hiç arzu etmediğiniz sınıf, kahraman ve araçlarla oynamaya itiyor çünkü elinizde onların geliştirmeleri mevcut. Diyelim ki kafayı kırdınız ve para vermeyi seçtiniz. Tebrikler, çünkü para vermiş olsanız da arzu ettiğiniz geliştirmelere sahip olamayacaksınız. Çünkü o para ile yine kutu açmalı ve şansınıza güvenmelisiniz. İşte Battlefront II’nin karakter gelişimi tam olarak bundan ibaret. GERİ VİTES Elbette bu saçma sisteme oyuncular tarafından büyük bir tepki geldi ve yapımcılar bazı şeyleri değiştirmek zorunda kaldı. İlk olarak Darth Vader gibi karakterleri açmak için gerekli olan puan miktarı tam yüzde 75 oranında düşürüldü çünkü bu karakteri elde edebilmek için oynanması gereken süre tam 40 saati buluyordu! Fakat bu da gelen tepkileri dindirmeye yetmedi ve EA, oyun içinde yer alan tüm gerçek paralı alışverişi kaldırmak zorunda kaldı. Bu geri adımda, Disney’in; “Yeni film geliyor, siz ne yapıyorsunuz?” telefonu da oldukça etkili oldu tabii. Baktığımız zaman bu durum, oyuncular için bir zafer gibi görünüyor farkındayız. Ancak oyun gerçek para talebini rafa kaldırmış olsa da (Ki bunun da geçici olduğu açıklandı), oyundaki karakter gelişim sistemindeki absürtlük hala yerini korumaya devam ediyor. Yani artık para verip kutu alamıyorsunuz evet ancak hala geliştirmek istediğiniz karakteriniz için yüzlerce saat oynamalı ve kutulardan sizin istediğiniz geliştirmeler çıksın diye dua etmeye devam etmelisiniz. Bir de tabii parasını verip çoktan güçlenmiş kişilerin Üsküdar’ı geçtiği gerçeği var ki oraya hiç girmiyoruz… YANDI GÜLÜM KETEN HELVA İnanın üzülmemek elde değil. Bu kadar muazzam grafiklere sahip bir oyun yapılsın, 4-5 saatlik ve üstün körü hazırlanmış olsa da ana Star Wars hikayesine doğrudan bağlı bir senaryo modu eklenmiş olsun ve hatta oldukça kaliteli çoklu oyuncu modları da hazırlansın ancak böyle bir saçmalıkla hepsi bir anda çöp olsun. Hayır EA’e değil, DICE’a üzülüyoruz biz zaten. Yoksa EA hep buydu, hep de bu olacak, nesine şaşırıyorsak artık… DETAYLAR Sizler de bir an önce Darth Vader olarak düşmanlarınıza korku salmak, güçte dalgalanmalara sebep olmak istiyorsunuz değil mi? Bunun için bayağı bir beklemeniz gerekecek, üzgünüz… Karakterinizi geliştirmek için ne kadar süre oynadığınızın veya başarılı olduğunuzun bir önemi bulunmuyor. Star Wars: Battlefront II şanslı olanın kazandığı bir oyun. Ah, seçilebilir kahramanlar ve gemiler nasıl da güzel görünüyorlar öyle değil mi? Ancak üst köşelerinde yer alan kilit işaretine iyi bakın. Bu işareti uzun bir süre göreceksiniz… Tamam, yeterince yerden yere vurduk oyunu. Ancak en acımasız olduğumuz anda dahi, oyunun grafiklerini övmek durumundayız. Resmen bir sanat eseri duruyor önümüzde. PUANLAMA