Türkiye operasyonuna resmi olarak başlayan Tesla araçlar uzun kullanımda ne kadarlık bir batarya sağlığı kaybediyor? Güncel resmi veriler geldi.
Akıllı telefonlarda yer alanlar gibi elektrikli otomobil modellerinde kullanılan lityum-iyon bataryaların da kullanım sonrasında ömrü kısalabiliyor. Buna teknoloji devi Apple “kimyasal yaşlanma” diyor ve şirket durumu akıllı telefonlar üzerinden şöyle özetliyor: “Lityum iyon piller kimyasal olarak yaşlandıkça daha az şarj tutar. Bu durum da aygıtın şarjının daha kısa sürede bitmesine neden olur. Bu, pilin maksimum kapasitesi (aygıtın yeni alındığı zamana kıyasla pil kapasitesi ölçümü) olarak da bilinir. Ayrıca pillerin maksimum anlık performans veya gereken “en yüksek gücü” sunma yeterliliği azalabilir. Bir telefonun düzgün çalışması için elektronik parçaların pilden anlık olarak güç çekebilmesi gerekir. Pilin empedansı, bu anlık güç iletimini etkileyen özelliklerden biridir. Empedansı yüksek bir pil, güce ihtiyaç duyan sisteme yeterli düzeyde güç sağlayamayabilir. Kimyasal yaşının fazla olması pilin empedansını artırabilir.” Peki bu eskime çok uzun zamandır satışta olan tamamen elektrikli otomobil modelleri Model S ve Model X özelinde ne durumda? Tesla’nın kendi verilerine göre iki elektrikli araç da 320 bin kilometre sürüş sonrasında sadece yüzde 12‘lik bir batarya sağlığı kaybediyor. Bu değer genel olarak oldukça iyi bulunuyor ve sürücülerin batarya sağlığını çok fazla kafalarına takmaması gerektiğinin iyi bir kanıtı oluyor. Şirketin en ucuz aracı Model 3 ve Türkiye’ye getirdiği tek otomobil modeli Model Y ise, 160 bin km sürüş sonrasında yüzde 10‘luk, 320 bin kilometre sürüş sonrasında ise yüzde 15’lik bir kayıp yaşatıyor. Genelde elektrikli araç bataryasının ömrü için 8 ila 10 yıldan bahsediliyor. Ancak bazı uzmanlar kaza durumları haricinde bataryaların değişim olmadan 20 yılı görebileceğini belirtiyor. Batarya sağlığı azaldığı araçların yüzde 100 şarj ile yapabilecekleri menzil azalıyor, bunun haricinde büyük bir sıkıntı yaşanmıyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Şirket bundan önce son çeyrek raporuyla dikkat çekmişti. Kaçıranlar için Tesla, 2023’ün ilk çeyreğinde 23,3 milyar dolar gelir ve 2,9 milyar dolar net kâr açıkladı. Firma 2022’nin ilk çeyreğinde 18,7 milyar dolar gelir elde etmişti, bu açıdan geride bıraktığımız dönemde yüzde 24’lük bir artış sağladı. Firma 2023’ün ilk çeyreğinde yani ilk üç ayında toplam 440.808 adet Model 3, Model Y, Model X ve Model S üretti. Üretilen bu araçların 422.875 tanesi de müşterilere ulaştırıldı. 2022’nin son çeyreğinde 405 bin kadar araç teslim eden dev üretici, hem üretim hem de satış konusunda beklentileri aşmaya ve kendi rekorunu kırmaya devam ediyor. Ürün gamına ekleyeceği başka araçlar da bulunan Tesla, merak edilen Türkiye’deki operasyonu Model Y ile başlatmıştı. Bu arada CEO Elon Musk, Tesla Cybertruck teslimat etkinliğinin 2023’ün üçüncü çeyreğinde olacağını da duyurdu. Tesla geçtiğimiz ay da 4 milyonuncu aracı üretim bandından indirmesi ile dikkat çekmişti.
Tesla haberleri çok bu ilginizi çekebilir: Franky Zapata’dan yeni hava aracı