Kimin eli kimin cebinde? Anti kahramanların karşı konulamaz bir çekiciliği var. Normalde hırsızlığı çatık gözlerle eleştiren bizler, söz konusu eylemi, oyunlar üzerinden tecrübe etmeye geldiğinde pek bir hevesliyiz. Arada sırada soyulan değil de soyan taraf olmak hoşumuza gidiyor anlaşılan Günümüzde fazlasıyla yaygın ve sık kullanılan bir tür olan gizlilik temalı oyunların şahlanmasına büyük emeği vardır Thief serisinin. İlk olarak 1998 yılında karşımıza çıkan oyun, altı sene içinde yayınlanan üç oyunuyla önemli bir hayran kitlesi edinmişti. Bu üç oyunun tamamında 80’in üzerinde puan ortalaması yakalamış olmasına rağmen tam 10 senedir ortalıkta görünmemiş olması ise biraz enteresandı açıkçası. Ancak özellikle üçüncü oyunla birlikte biraz tekrara düşmeye başlamış olması nedeniyle doğru bir karar olduğunu da söyleyebiliriz. Thief serisi başarılı olabilmek için her türlü bileşene sahip bir yapım. Oynanış dinamiklerinin oldukça ilgi çekici olması bir yana, Garrett gibi karizmatik ve sevilmeye müsait bir ana karaktere sahip olması da büyük avantajı. Şimdi ise her şeyi sıfırlayarak ve yeni bir Garrett hikayesi ile karşımıza çıkıyor yapımcılar. Thief ► GİRİŞ ► USTALARA SAYGI KUŞAĞI ► BEKLEME YAPMASAK? ► DETAYLAR ► PUANLAMA USTALARA SAYGI KUŞAĞI Her ne kadar Thief gizlilik türünün yaratıcılarından olsa da günümüzde bu türün çok iyi örneklerini görebiliyoruz. Özellikle son dönemde adından söz ettiren Dishonored bunun en iyi uygulayıcılarından birisiydi. Splinter Cell ve Hitman gibi türün öncülüğünü yapan isimlere değinmiyoruz bile. Ancak bu oyunların hiçbirisi Thief kadar gölgeleri kendisine dost edinen ve gizliliğin ruhuna işlediği bir yapıda değiller. Yukarıdaki oyunların tamamı gizliliğin yanında aksiyon öğeleri de taşıyan, birebir mücadele ve silah kullanımı konusunda da yetenekli karakterlere sahipler. Ancak Garrett öyle değil. Garrett bir hırsız ve yaptığı her işi gizlenerek yapmak zorunda olan, bire bir çatışma söz konusu olduğunda ise oldukça yeteneksiz bir isim. İlk dönem oyunlarında bu yapıyı oldukça sağlam bir şekilde oturtan seri, şimdi ise yine son dönemde popüler olan “Seriyi yeniden başlatma” konseptiyle karşımıza çıkıyor. Özellikle Tomb Raider ve Deus Ex gibi oyunların bu anlamda başarılı olmaları haliyle Thief için de ümitlenmemize neden olmuştu açıklandığında. Ancak yapım süreci sırasında gelen bazı haberler beraberinde; “Acaba?” sorusunun da gündeme gelmesine neden olmuştu. Etraftaki etkileşime geçilebilecek nesneleri gözümüze sokan Focus özelliği ve aksiyonun önceki oyunlara nazaran daha ön planda olması gibi uygulamalar ister istemez zorluktan kaçınan nesle uygun bir oyunla mı karşılaşacağız diye düşündürtmedi değil. Kısacası olması gerektiğinden çok daha kolay ve gizliliğin sadece bir “seçenek” olduğu bir Thief geldiği düşüncesi hakimdi. Ancak şu an görüyoruz ki bu endişeler çok da gerekli değilmiş. Özellikle oyunun zorluğu tamamen oyuncunun insiyatifine bırakılmış durumda. İsterseniz oyunun size sunduğu tüm yardımcı öğeleri kullanarak çok daha kolay ve sorunsuz bir deneyim yaşayabilir, isterseniz de tüm bu özellikleri kapatarak gerçek bir hırsız kimliğine bürünebilirsiniz. Size yolunuzu gösteren Focus özelliğini, otomatik kayıt seçeneğini ve nişan göstergesini kapatabiliyorsunuz. Ancak zorluğu inanılmaz bir seviyeye çıkaran harika bir özellik de var oyunda. Oyunun herhangi bir noktasında düşmanlar tarafından fark edildiğiniz an oyunun bitmesini ve en baştan başlamayı seçebiliyorsunuz. Eğer çılgınlık derecesinde bir Thief zorluğu arayışındaysanız oyun bunu size sunuyor anlayacağınız. Aynı şekilde oyunu gizlenerek veya önünüze geleni öldürerek oynama seçeneği de size bırakılmış durumda. Eğer gölgeleri kendinize arkadaş edinir, hiçbir şekilde yakalanmadan ve kimseyi öldürmeden ilerlemeyi görev edinirseniz oyunun süresi ciddi anlamda uzamış oluyor. Bu şekilde 15 saatin üzerinde bir oyun deneyimine rahatlıkla sahip olabilirsiniz. Ancak diğer türlü çok daha kısa ve hızlı bir oyun deneyimi sizi bekliyor olacak. Bu süreyi etkileyen başka unsurlar da var elbette ki. Çatılarda koştururken bir pencere aralığından duyduğunuz fısıltılar nedeniyle gizli bir mücevherin peşine düşmek sizin elinizde. Thief ► GİRİŞ ► USTALARA SAYGI KUŞAĞI ► BEKLEME YAPMASAK? ► DETAYLAR ► PUANLAMA BEKLEME YAPMASAK? Yan görevler oyunun süresini direkt olarak etkiliyor evet ancak bu süreyi etkileyen bazı can sıkıcı unsurlar da yok değil. En basiti ise yükleme süreleri. Yapımcı Eidos Montreal, oyunun geçtiği şehir olan The City’yi (Bir şehre The City ismini vermek de çok orijinalmiş gerçekten) serbest dolaşılabilir bir şekilde tasarlamış ancak çok önemli bir noktada büyük hataya düşmüş. Şehir, parçalar halinde tasarlanmış durumda ve sürekli bir bölgeye geçiş yaptığınızda yükleme ekranıyla karşılaşıyorsunuz. Bu süreler öyle 3-5 saniye değiller maalesef, yeni nesil konsollarda dahi 20-25 saniyeyi bulan sürelerden bahsediyoruz. Bunun oyuncuya yaşattığı en önemli sıkıntı akıcılığın ve konsantrasyonun kaybolması. Peşinizdeki adamlardan kaçarken ve adrenalin hızla yükselirken bir anda yükleme ekranıyla karşılaşmak tüm zevki baltalıyor. Oyunla ilgili sorunlar bununla sınırlı değil ne yazık ki. Bir an önce çıkarmak için yeterince test sürecinden geçilmemiş mi bilemiyoruz ancak oyunda çok ciddi sayıda hata bulunuyor. Saçma sapan yerlerde takılma ve ufacık yerlerden atlayamama gibi hatalarla oldukça sık olarak karşılaşıyorsunuz. Bu hatalar can sıkıcı olsa da hiçbirisi oyunda ilerlemenizi engelleyecek boyutta değiller neyse ki. BİZ NE DERSEK O! Tüm oyuncuların bir Thief oyunundan beklentisi olan gizlilik kısmı ise oldukça iyi kotarılmış durumda. Mükemmel seviyede hazırlanan ışıklandırmalar sayesinde gölgeler oldukça işlevsel bir şekilde hizmetimize sunulmuş. Bir gölgenin içinde kaybolduğunuzda Garrett’in gerçekten de orada gizlendiğini ve yanından geçen adamın onu görmemesinin çok doğal olduğunu hissettirebilmişler. Bu inandırıcılık yakalanmadığında gizlilik oyunları gerçekten çekilmez olabiliyor. Gizlenerek ilerlerken düşmanlara karşı en önemli silahınız ise oklarınız oluyor. Tırmanmak, ateşe vermek ve söndürmek, bazı butonları aktive etmek vb. durumlar için özel tasarlanmış pek çok ok çeşidi bulunmakta. Böyle söylendiğinde oldukça işlevsel olduklarını düşünmüş olabilirsiniz ancak maalesef öyle değil. Yapımcı ekip serbest bir şehri o kadar kısıtlı seçeneklerle hazırlamış ki, ancak onların istedikleri eylemleri gerçekleştirebiliyorsunuz. Etraftaki her ateşi söndürmeniz mümkün değil mesela, onların istediklerini söndürebiliyorsunuz ancak. Veya sadece uygun görülmüş noktalara okunuzu fırlatarak tırmanabiliyorsunuz. Bu kısıtlanmışlık hissi yapabileceklerinizin çeşitliliğini de oldukça azaltıyor ne yazık ki. ARAYI BU KADAR AÇMA Yaklaşık olarak 10 senedir beklemekte olduğumuz düşünülürse nasıl olursa olsun bir Thief ile karşılaşmak oldukça memnuniyet verici. Bugüne kadar gördüğümüz en başarılı Garrett olmadığı kesin ama kesinlikle oynamaya değer olduğu da bir gerçek. Tek tavsiyemiz oyunu yeni nesil konsollarda veya PC’de oynamanız yönünde olacak. “Hırsızın hiç mi suçu yok?” sorusunun cevabını bulmak istiyorsanız, sizi buraya alalım. Thief ► GİRİŞ ► USTALARA SAYGI KUŞAĞI ► BEKLEME YAPMASAK? ► DETAYLAR ► PUANLAMA Yakalanmadan ilerleyebilmeniz için ışık kaynaklarından kurtulmanız gerekli. Ucunda su bulunan bu mucizevi ok sayesinde düşmanlarınız karanlıklar içerisinde kalacak. Eğer düşmanla bu şekilde karşılaşmaya mecbur kalmışsanız bir şeyleri yanlış yapmışsınız demektir. Bire bir mücadeleden kaçının, Garrett bu konuda oldukça beceriksiz. Thief oyunlarından aşina olduğumuz o Steampunk havası yine buram buram hissediliyor. The City isim olarak pek orijinal olmayabilir ancak atmosferi ile oldukça sağlam bir şehir. Thief oldukça karanlık bir oyun. Bu karanlık ortamda yolumuzu bulmamız ise ışıklandırmanın kalitesi sayesinde oluyor. Karanlık sizin, ışık ise onların olsun… Thief ► GİRİŞ ► USTALARA SAYGI KUŞAĞI ► BEKLEME YAPMASAK? ► DETAYLAR ► PUANLAMA PUANLAMA OYNANABİLİRLİK -7PUAN- GRAFİK -7PUAN- EĞLENCE -8PUAN- SES – MÜZİK -7PUAN- 7,3 YAPIMCI - DAĞITICI • EIDOS MONTREAL • SQUARE ENIX PLATFORM • PC, PS3, PS4, XBOX 360, XBOX ONE Thief ► GİRİŞ ► USTALARA SAYGI KUŞAĞI ► BEKLEME YAPMASAK? ► DETAYLAR ► PUANLAMA