Rekabet Kurumu, geçtiğimiz hafta resmi bir açıklama yayınlayarak Tofaş – Stellantis anlaşmasına izin verilmediğini duyurmuştu.
Hatırlamak adına geçtiğimiz yıl Koç Holding ile Stellantis, müşterilere ve iş ortaklarına sınıfının en iyisi ürün ile hizmetlerin verimli bir şekilde sunulması ve Türkiye’deki operasyon potansiyelinin artırılması amacıyla mevcut Tofaş ortak girişimlerini daha da genişletmeyi hedeflediklerini açıkladı. Bu kapsamda yapılan anlaşma ile Tofaş, Stellantis Türkiye dağıtım şirketi Stellantis Otomotiv Pazarlama A.Ş.’nin sermayesinin tamamını satın alacağını duyurdu. Ancak süreç henüz tamamlanamadı. Geçtiğimiz hafta Rekabet Kurumu önemli bir açıklama yaptı: “Stellantis N.V.’ye (STELLANTIS) ait olan Stellantis Otomotiv Pazarlama A.Ş’nin, STELLANTIS ve Koç Holding A.Ş’nin ortak kontrolünde bulunan TOFAŞ Türk Otomobil A.Ş. tarafından devralınması işlemine ilişkin olarak, Rekabet Kurulu’nun 23.11.2023 tarih ve 23-54/1029 –M sayılı toplantısında 4054 Sayılı Kanun’un 10. Maddesinin birinci fıkrası uyarınca konu hakkında nihai inceleme yapılmasına karar verilmiştir. Rekabet Kurulu’nun 24.10.2024 tarih ve 24-43/1027-M sayılı toplantısında yapılan görüşmeler sonucunda, başvuru sahiplerinin konu ile ilgili vermiş olduğu taahhütlerin işleme izin verilebilmesi için yeterli olmadığına karar verilmiştir.”
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Tofaş’a göre süreç bu açıklamaya rağmen henüz bitmedi. Tofaş, Rekabet Kurulu’nun Stellantis Otomotiv Pazarlama AŞ paylarının alımı ile ilgili kararının ara bir karar olduğunu ve sürecin devam ettiğini bildirdi. Dünya’da yer alan resmi açıklama şöyle olmuştu: “29.07.2023 tarihli özel durum açıklamamız ile Stellantis Otomotiv Pazarlama A.Ş.’nin (Stellantis Otomotiv) paylarının tamamının ve bu kapsamda Peugeot, Citroën, Opel ve DS Automobiles’dan oluşan Stellantis markalarının distribütörlüğünü içerecek şekilde Stellantis Otomotiv’in Türkiye’deki mevcut faaliyetlerinin Şirketimiz tarafından devralınmasına ilişkin Pay Devir Sözleşmesi’nin imzalandığı; 05.12.2023 tarihli açıklamamızda anılan işlemle ilgili alınması gereken izin konusunda Rekabet Kurulu tarafından yapılan değerlendirme sonucunda işlemin nihai incelemeye alınmasına karar verildiği; 24.05.2024 tarihli açıklamamızda ise Rekabet Kurulu tarafından yapılan bildirimle nihai inceleme süresinin uzatılmasına karar verildiği ve sürecin devam etmekte olduğu kamuya açıklanmıştı.
Rekabet Kurumu’nun internet sitesinde dün yayımlanan açıklamada Rekabet Kurulu’nca işlem ile ilgili verilen taahhütlerin işleme izin verilebilmesi için yeterli olmadığına karar verildiği belirtilmiştir. Rekabet hukuku düzenlemeleri kapsamında söz konusu karar bir ara karar niteliğinde olup, anılan kararın şirketimize tebliğ edilmesini takiben yapılacak detaylı değerlendirmeler sonrasında ilave açıklamalarımız yasal süresi içerisinde Rekabet Kurulu’na sunulacaktır. Bu kapsamda ilgili karar nihai nitelikte olmayıp, süreç devam etmektedir. Konuyla ilgili önemli gelişmeler yatırımcılarımızla paylaşılacaktır.”
Tüm bunların üstüne bir açıklama daha geldi. TOFAŞ, KAP üzerinden şunları aktardı: “1 Mart 2023 tarihli özel durum açıklamamız kapsamında, Şirketimiz ile Stellantis Europe S.P.A arasında Stellantis markaları (FIAT, Opel, Citroën, Peugeot) için öngörülen yeni “K0” modelin hafif ticari araç ve “Combi” versiyonlarının çoklu enerji platformlarında Stellantis lisansı ile Türkiye’de üretim hakkının Tofaş’a verilmesine ve üretilen araç ile yedek parçaların satış koşullarının belirlenmesine yönelik olarak bir üretim sözleşmesi (“Üretim Sözleşmesi”) ile Stellantis Grubu’na ait fikri ve sınai mülkiyet haklarının kullanılmasına ilişkin bir lisans sözleşmesi imzalanmıştır.
Üretim Sözleşmesi uyarınca, çoğunluğu 2024 yılı içerisinde tamamlanmak üzere toplam 232 milyon Euro (yaklaşık 250 milyon dolar) tutara kadar yatırımla hayata geçirilmesi öngörülen proje kapsamında 2024-2032 yılları arasında 1 milyon adet araç üretimi hedeflenmektedir. FIAT markası için üretilen söz konusu araçların Türkiye’de dağıtım hakkı Tofaş’a verilmiş olup, Stellantis Otomotiv paylarının Şirketimiz tarafından devralınması durumunda, diğer Stellantis markalarının (Peugeot, Citroen Opel) Türkiye’deki dağıtım hakkı da Tofaş’a geçecektir.
Sermaye Piyasası Kurulu’nun II.17-1 Kurumsal Yönetim Tebliği (“Tebliğ”) uyarınca, söz konusu sözleşmeler kapsamında gerçekleştirilecek yaygın ve süreklilik arz eden işlemlerin bir hesap dönemi içerisindeki tutarının, satış işlemlerinde yıllık hasılat tutarına oranının ve alım işlemlerinde yıllık satışların maliyeti tutarına oranının %10’dan fazla bir orana ulaşacağının öngörülmesi nedeniyle, Tebliğ uyarınca işlemlerin şartlarına ve piyasa koşulları ile karşılaştırılmasına ilişkin olarak hazırlanan rapor hakkında bilgi ayrıca açıklanacaktır. “