Sokaklara çıkmak için gün sayan Togg T10X için merak edilen donanımlardan biri olan ısı pompasına değiniyoruz.
Yerli otomobil girişimi Togg’un ilk modeli olarak sokaklara çıkmaya hazırlanan T10X için ön sipariş süreci devam ediyor. 17 Mart’ta başlayan ve 27 Mart’a kadar devam edecek olan ön siparişlerin ardından gerçekleşecek kademeli çekiliş işlemleriyle araçlar ilk sahiplerine teslim edilecek. Mart sonu itibarıyla ilk teslimatları yapmaya hazırlanan marka, ilk modeli için teknik özellikleri ve versiyonları da 14 Mart itibarıyla resmiyete kavuşturmuştu. Şimdilik sadece tek elektrik motoru ve kısa-uzun menzil olmak üzere iki farklı altyapı kombinasyonlarıyla tercih edilebilen Togg T10X için donanım listelerindeki bir özellik meraklılarının dikkatini çekmiş durumda. Sosyal medyada aralıklarla gündeme gelen ve elektrikli araçlarda menzile önemli etkisi bulunan bu donanım ise ısı pompası.
Açıklanan versiyonları üzerinden WLTP standartlarındaki menzil değeri 314 kilometre ve 523 kilometre olarak değişen T10X, bu kapsamda farklı ihtiyaç ve beklentilere cevap verebiliyor. Aracın donanım listesini detayları olarak incelediğimizde ise iklimlendirme sisteminin bileşenlerinden olan ısı pompasını görmüyoruz. Geride bıraktığımız 29 Ekim’de düzenlenen Gemlik Fabrika açılışında bu konuyla ilgili biz de mühendis ekibiyle bir görüşme gerçekleştirmiştik. O dönem adı henüz belli olmayan T10X için ısı pompası donanımının planlanmadığı bilgisini aldık. Bugün masada görünen son tablo ve aldığımız son bilgilerde ailenin hiçbir versiyonunda ısı pompasının sunulmayacağını net şekilde söyleyebiliyoruz.
Elektrikli otomobil modelleri, alıştığımız içten yanmalı geleneksel otomobillerden pek çok farklı noktayla ayrılıyor. Burada motor sistemiyle birlikte ısıtma sistemi de yolları ayrı olan elemanlar arasında. Geleneksel modellerdeki motor sıcaklığının araç içerisine verilmesi, bildiğimiz üzere elektrikli otomobillerde istenilen seviyede sağlanamıyor. Bunun için ısı pompası olmayan elektrikli araçlardaki ihtiyaç bataryadan ek enerji kullanılarak yapılıyor. Isı pompalı elektrikli araçların menzil performanslarına bakıldığında ise aradaki bu menzil kaybı çok daha az.
Günümüzde satışa sunulan pek çok otomobilde ısı pompası olmadığını biliyoruz. Bazı modellerin baz versiyonlarında sunulmayan bu donanım, üst paketlerle birlikte araca entegre ediliyor. Bazılarında ise doğrudan opsiyonel olarak satılıyor. Son olarak yakın geçmişte makyajlanan Peugeot e-208’e bu operasyonla birlikte ısı pompası desteği gelmişti. Tesla’nın giriş seviyesi üyelerinden olan Model 3 için de sonraki süreçte ürün gamına eklenen ısı pompası sisteminin , önceki versiyonlarda kullanılan PTC tipteki sisteme göre üç kat daha verimli olduğu ifade ediliyor. Isı pompası olmaksızın WLTP menzil değerleri dikkat çeken T10X için gerçek dünyadaki menzil performansınıysa gerçekleştirilecek testler gösterecek.
Özellikle yoğun kış koşullarının olduğu bölgelerde ısı pompası başta olmak üzere ısıtma fonksiyonlarının araçlarda standart olarak sunulması kullanıcılar için hayati derecede önemli. Nitekim kullanıcılar da iklimlendirme işlevinin en az şekilde kullanılabilmesi adına koltuk ve direksiyon ısıtma gibi donanımları mümkün olduğunca standart olarak sunmaya çalışıyor. Son dönemlerde bunlara ek olarak araç içi bazı paneller için de ısıtma fonksiyonu çalışmaları gündemde.
Örneğin geçtiğimiz günlerde Ford tarafından paylaşılan bir araştırmada, ısıtmalı kol dayama haznesi gibi yüzey kullanmanın, menzile yüzde 13’e ulaşan oranlarda olumlu etki edebileceği ifade edildi. Almanya’nın önemin üreticilerinden biri olan ZF de ısıtmalı emniyet kemeri projesiyle elektrikli araçların menzilinde yüzde 15’e kadar iyileşme sağlanabileneceğini açıklıyor.