Dünyayı gerçek anlamda değiştiren yolcu ve kargo uçakları, inanılmaz boyutlara ulaştı. İşte 2019 itibariyle dünyanın en büyük 7 uçağı.
Ticari yolcu ve kargo uçakları sayesinde yaşadığımız gezegen daha ufak bir yer halini aldı. Her gün milyonlarca kilometre sefer yapan uçaklar, hem yolcuları hem de kargoları inanılmaz hızlarda transfer ediyor. Eskiden gemiler ile aylarca süren yolculuklar, artık saatler içerisinde tamamlanıyor. İşte burada birçok farklı model bulunuyor. Farklı amaçlar için hazırlanmış birçok farklı uçak karşımıza çıkıyor. Gelin dünyanın en büyük 7 uçağı ile havacılık dünyasında güzel bir yolculuk yapalım;
Kanat açıklığı: 68 metre
Uzunluk: 76 metre
Boş ağırlık: 220 ton
Dünyanın en bilindik yolcu uçakları arasında kesinlikle Boeing 747 yer alıyor. Çok uzun zamandır hayatımızda olan uçak, hem yolcu hem de kargo amacıyla kullanılıyor. Aynı zamanda ABD başkanını da bir “uçan kale” 747 taşıyor. Bu efsane uçağın en son versiyonlarından Boeing 747-8, 68 metre kanat açıklığına ve 76 metre uzunluğa sahip. Boş ağırlığı 220 ton olan uçak, gücünü dört adet jet motorundan alıyor.
Kanat açıklığı: 79 metre
Uzunluk: 72 metre
Boş ağırlık: 277 ton
Karşınızda dünyanın en büyük “yolcu uçağı” bulunuyor. Airbus’ın gerçek anlamda sınırlarını zorladığı A380-800, tam 850 yolcu kapasitesine sahip. Özellikle Emirates tarafından kullanılan bu yolcu uçağı, genelde 450 – 500 yolcu taşımak için özelleştiriliyor. Bazı firmaların aldıktan sonra “dolduramıyoruz” diyerek yeni siparişlerden kaçındığı A380, dört adet jet motoruyla yol alıyor ve boyutları nedeniyle her piste iniş yapamıyor.
Kanat açıklığı: 88 metre
Uzunluk: 84 metre
Boş ağırlık: 285 ton
Dünyanın en büyük uçağı denildiği zaman akla ilk olarak Antonov An-225 Mriya geliyor. Yapısı gereği A380 gibi her havalimanına iniş yapamayan bu canavar, direkt olarak yolcu değil kargo taşımayaca odaklanıyor. İlk uçuşunu 1988 yılından yapan Mriya, toplam altı adet jet motoruyla havalanabiliyor. İnanılmaz yüksek sayıda tekerlek üstünde oturan uçak, ön kısmından yüklemeye izin veriyor.
Kanat açıklığı: 64 metre
Uzunluk: 71 metre
Boş ağırlık: 180 ton
Alandaki en büyük ve en ilginç modellerden birisi de kesinlikle Boeing 747 Dreamlifter. İsminden de anlaşılabileceği üzere normal 747 üzerine kurulan bu uçak, direkt olarak kargo görevleri için tasarlanmış. Gövdesi fotoğraflarda da açıkça göründüğü şeklinde normalden çok daha geniş olan uçaktan, toplam 4 adet üretildiği söyleniyor. İçi boş olduğu için ağırlığı düşük olan kargo uçağı, bu sayede çok büyük yükleri rahatlıkla taşıyabiliyor.
Kanat açıklığı: 117 metre
Uzunluk: 73 metre
Boş ağırlık: 226 ton
Milyarder Paul Allen’ın arkasında olduğu Stratolaunch, şu an dünyanın en büyük uçağı olarak nitelendiriliyor. 117 metre kanat açıklığıyla tüm rakiplerini hatta 97 metre kanat açıklığına sahip Spruce Goose’u geride bırakan Stratolaunch, gerçekten şaşkınlık yaratıyor. Altı adet Boeing 747’nin jet motorunu bir araya getiren uçak, 117 metre kanat genişliğine sahip. Adeta iki uçağı bir araya getiren uçağın, alçak dünya yörüngesine kargo / roket taşımak amacı bulunuyor. Henüz test sürecinde olan ilk uçuşunu kısa süre önce yapan Stratolaunch, alanda gelinen son noktalar arasında yer alıyor.
Kanat açıklığı: 67 metre
Uzunluk: 75 metre
Boş ağırlık: 172 ton
Listemizdeki tek askeri savaş uçağı olan Lockheed Galaxy C-5, birden fazla “tank” taşıyabilecek kadar büyük bir hava aracı. Tam 50 yıldır görevde olan ve kendisini fazlasıyla kanıtlayan C-5, beş adet Apache savaş helikopterini dahi belirlenen yere götürebiliyor. Aynı zamanda yüzlerce asker taşıma kapasitesine sahip olan Galaxy C-5, ABD’nin sınır ötesi askeri operasyonlarında halen aktif olarak büyük bir rol üstleniyor. Uçakta toplam dört adet jet motoru yer alıyor.
Kanat açıklığı: 73 metre
Uzunluk: 68 metre
Boş ağırlık: 175 ton
Antonov An-124, tam anlamıyla Antonov An-225 Mriya’nin küçük kardeşi olarak geçiyor. Aynı şirket tarafından üretilen uçak, 1986 yılından bun yana görevde bulunuyor. Dört adet jet motoruyla yol alan uçağın, tahmin edebileceğiz üzere kargo taşıma görevi bulunuyor. Şu an Rusya Hava Kuvvetleri’ne bağlı olarak askeri taşımacılık görevlerinde kullanılan uçak, alandaki en büyükler arasında yer alıyor.
Peki daha büyük uçaklar gelecek mi? Yolcu tarafında artık daha büyük uçaklar beklenmiyor. Firmalar şu sıralar süpersonik yolcu uçaklarını hayatımıza sokmaya çalışıyor. Ancak kargo tarafında her zaman daha büyük taşıma araçlarına ihtiyaç bulunuyor. Ancak burası için de beklentinin düşük olduğunu belirtmekte fayda var.
Bu da Türkiye’nin ilk yerli savaş uçağı olacak TF-X