Türkiye’de 7 Temmuz’dan sonra satılacak sıfır otomobillerde çok sayıda güvenlik özelliğinin bulunması zorunlu olacaktı.
Güncelleme: Emre Özpeynirci süreçte bir yanlış anlaşılma olduğunu açıkladı: “Dün gece Resmi Gazete’de yayınlanan düzenlemeye göre, otomotiv sektöründe kriz yaratan Genel Güvenlik Yönetmeliği’nin (GSR) uygulama tarihinin tüm araçlar için 7 Temmuz 2024’den 31 Ağustos 2024 tarihine ertelendiği sanıldı. Halbuki işin aslı öyle değilmiş. Sanayi Bakanlığı, 7 Temmuz’da devreye girecek AB regülasyonunu değiştiremediği için kendi ellerindeki mevcut ulusal tip onayı mevzuatını değiştirmiş. Buna göre Türkiye’de satılan veya üretilen AB tip onaylı araçlar değil, Türkiye’de üretilip, satılan ‘ulusal tip onayı’na sahip araçların üretim ve satışı 2 ay ertelenmiş. Gerekçenin ise yerli üreticilerin ellerinde kalan ciddi orandaki yedek parça olduğu tahmin ediliyor. “
Erol Şahin’in paylaşımına göre Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı otomotiv sektöründe süresi nedeniyle kriz yaratan, Genel Güvenlik Yönetmeliğinin (GSR) uygulama tarihini 7 Temmuz 2024’den 31 Ağustos 2024 tarihine öteledi. Böylece stokta ve gelecek araçların satışı için ek 2 ay süre tanınmış oldu. Bu çok dikkat çekici konuyu geçtiğimiz aylarda burada gündeme getiren gazeteci Emre Özpeynirci şunları yazmışı: “Temmuz 2024’ten itibaren Avrupa’da trafik kazalarında can kayıplarını ve yaralanmaları azaltmak için tüm otomobil ve ticari araçlarda zorunlu hale gelecek ‘Genel Güvenlik Yönetmeliği’ (GSR) 7 Temmuz’dan itibaren Türkiye’de de geçerli olacak.” Peki tarihi değişen dönemde araçlarda tam olarak nelerin olması gerekecek? 31 Ağustos’tan itibaren araçlarda zorunlu olacak standart güvenlik özellikleri yine Özpeynirci’ye göre tam olarak şunlar olacak:
-Acil durum frenleme asistanı.
-Sürücü yorgunluk algılama sistemi.
-Alkol kilidi hazırlığı.
-Kaza veri kaydedicisi.
-Ani frende otomatik yanan flaşörler.
-Önden çarpmada yaya koruması için ‘safety glass’ özellikli ön cam.
-Akıllı hız yardımı. Trafik işareti algılama sistemi burada devreye giriyor. Yolun hız limitine göre geri bildirim veren bir hız sabitleme sistemi.
-Şerit takip asistanı. Sadece uyarı değil direksiyon müdahalesi isteniyor.
-Geri görüş kamerası veya arka park mesafe sensörü.
-Otobüsler ve kamyonlarda ise olası kör noktaları daha iyi belirlemeye yönelik teknolojiler, yayalar veya bisikletlilerle çarpışmaları önlemek için uyarılar ve lastik basıncı izleme sistemleri.
Aktarıldığı kadarıyla bu ekipmanlara sahip olmayan araçlar 31 Ağustos’tan itibaren tescil edilip satılamayacak. Bu yüzden sıfır otomobil fiyatlarında artış bekleniyor, bu artış kağıt üzerinde kötü görünüyor olmasına rağmen yukarıdaki güvenlik özelliklerinin bazıları binlerce hayatın kurtulmasına yardımcı olacak.