Otomotiv Sanayii Derneği, Türkiye’ninin otomobil ve ticari araç odağında yılın ilk çeyrek performansını detaylı verilerle paylaştı.
Otomotiv Sanayii Derneği, 2023 yılının Ocak-Mart dönemine ait üretim ve ihracat adetleri ile pazar verilerini açıkladı. Açıklanan kapsamlı rapora göre, Türkiye’de ilk çeyreğinde toplam otomotiv üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 21 artarak 366 bin 597 adede ulaştı. Otomobil bazlı üretii ise ise yüzde 34 artarak 222 bin 51 adet olarak gerçekleşti. Traktör üretimiyle birlikte toplam üretim ise 382 bin 504 adedi buldu. Yılın ilk üç aylık döneminde ticari araç üretimi de artışta. Rakamlar bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 6 oranında artışa işaret ediyor. Bu dönemde, ağır ticari araç grubunda üretim yüzde 19 artarken, hafif ticari araç grubunda üretim yüzde 5’lik büyüme yaşandı. Bu dönemde, otomotiv sanayisinin kapasite kullanım oranı yüzde 74 olarak gerçekleşti.
Yılın ilk üç aylık döneminde otomotiv ihracatı geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre adet bazında yüzde 13 artarak 253 bin 828 adet olarak gerçekleşti. Bu dönemde otomobil ihracatı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 26 artarken, ticari araç ihracatı ise yüzde 4 oranında geriledi. İlk çeyrekte toplam otomotiv ihracatı, 2022 yılının aynı dönemine göre yüzde 17 artarak 8,8 milyar dolar oldu. Euro bazında ise yüzde 22 artarak 8,2 milyar euro olarak gerçekleşti. Bu dönemde, dolar bazında ana sanayi ihracatı yüzde 21 oranında, tedarik sanayi ihracatı da yüzde 12 oranında arttı. 2023 yılı Ocak-Mart döneminde, geçen yılın aynı dönemine göre otomobil satışlarındaki yerli araç payı yüzde 36, hafif ticari araç pazarında yerli araç payı ise yüzde 54 olarak gerçekleşti.
Pazarda görülen bu artış performansına rağmen Türkiye’nin uzun yıllardır elinde bulunduğunuz “Avrupa’nın en çok otomotiv ithalatı yaptığı ülke” rozeti kaybedilmiş durumda. Son yılllarda kendisini inanılmaz şekilde hissettiren Çinli üreticilerin Avrupa’ya gerçekleştirdiği ihracatın kayda değer artışı, bu tarafta Türkiye’yi koltuğundan etmiş görünüyor. Çin’in yeni ihracat lideri olduğu pazar dinamiklerinde şüphesiz sadece yerel markaların payı yok. Son yıllarda BMW ve Mercedes gibi üreticilerin da dahil olduğu Avrupalı markalar da Uzak Doğu’da ürettiği modelleri pazara getiriyor.