Türkiye’de elektrikli otomobil sayısı artıyor, yapılan bir araştırmaya göre Çinliler ortalamada yüzde 50 daha ucuz modeller sunuyor.
Türkiye’ye de hizmet veren JATO Dynamics tarafından yapılan araştırmaya göre 2023’ün ilk yarısında Türkiye’deki Çinli elektrikli otomobillerin ortalama satış fiyatı 46 bin dolar seviyesinde yer alıyor. Türkiye’deki Çinli olmayan elektrikli otomobillerin ortalama satış fiyatı ise aynı araştırmaya göre 102 bin dolar seviyesinde bulunuyor. Yani arada çok büyük bir fark bulunuyor, Çinli araçlar uygulanan ekstra vergiye rağmen ortalama hesapta çok daha ucuza alınabiliyor. JATO Dynamics’in verisine göre 2023’ün ilk yarısında Türkiye’de satılan en ucuz tamamen elektrikli Çinli, Leap Motor imzalı T03 modeli. Bu araç firmaya göre Türkiye’de 26 bin euro fiyatla satılıyor. Firmanın resmi Türkiye sitesine göre T03’ün fiyatı şu an 995 bin TL seviyesinde yer alıyor. Firmaya göre Araştırmaya göre Avrupa’da Çinli elektrikli araçların ortalama fiyatı 51 bin dolar seviyesinde yer alıyor. Çinli olmayan firmaların elektriklileri içinse Avrupa’da 71 bin doların gözden çıkarılması gerekiyor. Tüm bu fiyat farkı Avrupa’da ve Avrupalı üreticilerde çok ciddi bir endişe oluşturuyor. Biliyorsunuz bu yüzden Çinli araçlara yönelik, detaylarına burada yer verdiğimiz bir resmi soruşturma bulunuyor.
Sadece Türkiye’yi kapsamayan JATO Dynamics araştırmasına göre Amerika Birleşik Devletleri’nde elektrikli bir araç satın almak istiyorsanız, en ucuz seçenek piyasadaki en ucuz içten yanmalı aracın iki katından daha pahalı. Çin’de yeni bir elektrikli araç satın almak isterseniz, en uygun fiyatlı seçenek ise en ucuz içten yanmalı araçtan yüzde dokuz daha ucuza mal oluyor.
Dünya’da yer alan habere göre geçen yılın eylül ayında 920 elektrikli aracın kaydı gerçekleştirilirken, bu yılın aynı ayında sayı 10 katını geçerek 9 bin 832’ye çıktı. Togg T10X’in yollara çıkmasıyla birlikte elektrikli araç satışları hızlı artıyor, Tesla’nın da bu konuda büyük bir etkisi bulunuyor.
Verilere göre Türkiye’de eylül sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı 14 milyon 967 bini aşkın otomobilin yüzde 36’sı dizel, yüzde 33,8’i LPG’li, yüzde 28,2’si benzinli, yüzde 1,3’ü hibrit ve yüzde 0,3’ü elektrikli araçlardan oluştu. Son dönemde elektrikli araç sayısındaki artış ise dikkati çekti.
Geçen yıl sonunda Türkiye’de elektrikli araç sayısı 14 bin 552 iken bu yılın eylül sonu itibarıyla 3,5 katına çıkarak 51 bin 219’a ulaştı. Türkiye’nin otomobili Togg’un yollara çıkması ve kullanımının artması, şarj istasyonlarının başta şehir merkezleri olmak üzere çeşitli noktalarda giderek yaygınlaşması elektrikli araçlara talebi artırdı.
Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (MASFED) Genel Başkanı Aydın Erkoç, elektrikli araçların içten yanmalı motorların yerini almaya başladığını söyledi. Son yıllarda elektrikli araç sayılarının pozitif yönlü değişim göstermesinin birçok sebebi olduğuna dikkati çeken Erkoç, şunları kaydetti:
“Öncelikle yerli ve milli otomobilimiz Togg’un akıllı teknolojisiyle yüzde 100 elektrikli olması elektrikli araç bilinirliğini ve kullanımını artırdı. Ayrıca elektrikli araçlardaki ileri teknoloji ve sürüş konforu da bu modellere ilgiyi artırıyor.”