Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın, İçişleri Bakanlığı ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile birlikte hazırladığı elektrikli scooter yönetmeliği Resmi Gazete’de yayımlandı.
Elektrikli scooter modelleri yurt dışında olduğu gibi Türkiye’de de çok popüler hale gelmiş durumda. Bundan özellikle scooter kiralama sistemlerinin çok büyük bir etkisi bulunuyor.
Ancak bu büyüme şehirler içerisinde ciddi bir kargaşa yaratmaya başlamış durumda. Bu açıdan sürece bir düzenleme getirildi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın, İçişleri Bakanlığı ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile birlikte hazırladığı elektrikli scooter yönetmeliği, artık yürürlükte yer alıyor.
BBC’de yer alan habere göre yeni kararların temel maddeleri tam olarak şunlar:
- -Yeni yönetmelikle yollarda kullanılabilecek elektrikli scooterların en fazla saatte 25 kilometre hızla gidebileceği kararlaştırıldı. Kullanım için yaş sınırı da 15 olarak belirlendi.
- -Scooter’lar kesinlikle yaya yollarında kullanılamayacak.
- -Scooterlar bisiklet yolu veya şeridinin olduğu yerlerde taşıt yolundan sürülemeyecek.
- -Bu araçla, azami hız sınırı 50 kilometre ve üzeri olan karayollarında da kullanılamayacak.
- -Scooter sürücülerinin araçlarını bir şeritte yan yana sürerek şeridi işgal etmesi de, başka araçlara tutunup kullanarak sürmeleri de yasaklandı.
- -Sürücülerin manevra için işaret verme anları dışında aracı sürekli olarak iki elleriyle kontrol etmesi de zorunlu kılındı.
- -Martıların (Özel hizmet) park edilirken özel mülkiyetin ihlal edilmesi, kamu nizamının bozulması, yayaların veya engellilerin hareketlerini engelleyecek şekilde park edilmesi de yasaklandı. Şirketlerin bu şekilde park edilen araçları iki saat içinde kaldırmaları gerekecek.
- -Yeni yönetmelikle scooterlara birden fazla kişi binemeyecek, sırtta taşınan eşyalar dışında scooterlarda yük taşınamayacak. Bu gerçekten önemli bir karar.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Elektrikli scooter düzenlemesinde güzel maddeler bulunuyor
Ancak bazı önemli eksiklerin de olduğu aktarılıyor. Örneğin yeni yönetmelik ile bu araçlara ilginç olarak kask zorunluluğu getirilmedi.
Bir motosiklet olmamalarına ve hızları düşük olmasına rağmen scooter için de kask zorunluğu çok iyi olabilirdi.
Özellikle gençlerin zorlu kas kullanımı ile bilinçlendirilmesi ve korunması hayati önem arz ediyor.