Türkiye’de MG fabrikası kurulma planını Çinli vergisi durdurdu. Çin’li araçlara uygulanan yüzde 40 ilave gümrük vergisi önemli yatırımı kaçırdı.
Ekonomim’den yer alan habere göre Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin, SAIC’in Türkiye’de MG üretmek konusunda yeşil ışık yaktığını, bu konuda görüşmelerin belli bir aşamaya geldiğini, ancak Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara mart ayında getirilen yüzde 40 ilave gümrük vergisinin, markanın Türkiye’deki yatırım planına darbe vurduğunu ifade etti. Dağtekin, SAIC’in Avrupa’da daha rekabetçi olabilmek için bir MG fabrikası kurma planı olduğunu ve bunun için doğru lokasyon araştırması yaptığını belirtti. Dağtekin, “Biz son iki yıldır SAIC’in Türkiye’de MG araçları üretmesi için büyük mücadele verdik. Bu konuda ilgili bakanlığımız ve Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi ile görüştük. SAIC ile görüşmeler belli bir aşamaya geldi. Niyetimiz MG fabrika yatırımını Türkiye’ye getirip hem buradaki konumumuzu güçlendirmek hem de Avrupa için ihracat kapısını açmaktı. Bir yeşil ışık da almıştık. Ancak maalesef Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara getirilen yüzde 40 ilave gümrük vergisi nedeniyle bu çabamız bir darbe aldı. Ek vergi, markanın yatırım iştahını kaçırdı. Sadece ihracat yaparak kârlı olamazsınız, iç pazar da önemli. SAIC dünyaya üretim yapıyor. Sürekli vergi mevzuatı değişen, sürekli oyun kuralları değişen bir ülkede yatırım yapmayı kim ister? Biz yine de bu konudaki çalışmalarımızı sürdüreceğiz, elimizden geleni yapacağız” açıklamasını yaptı.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Hepsine ek olarak Togg T10X’in elektrikli araç pazarının gelişimine önemli katkı sağladığını vurgulayan Dağtekin, ancak bu yerli otomobilin rekabette çok zorlanmaması için birtakım tedbirler alınmasının pazarın organik büyümesini engellediğini dile getirdi. Dağtekin, “Bu ek vergi gelmeseydi biz bugün çok daha farklı bir pazar konuşabilirdik. Avrupa’da MG’nin pazar payı yüzde 5,5’e çıktı. Türkiye’de de bunun altında kalmazdık” diye konuştu. Pazara yönelik beklentilerini de açıklayan Kağan Dağtekin, şu açıklamayı yaptı: “Sektör olarak hepimizin beklentisi seçime kadar temponun yüksek olacağı, seçimden sonra ise belirsizlik olacağı yönündeydi. Ancak Türkiye’deki cari açık ve Merkez Bankası’nın mevcut pozisyonu birazcık endişelerimizi artırmaya başladı. İki farklı kur oluşmaya başladı. Bu bir risk. Aradaki fark açıldıkça insanların kararları, yatırım tercihleri değişeceği için biz dolaylı olarak etkileniriz. Bunu gözlemleyeceğiz. Ama yine de Türkiye’de birikmiş ciddi bir talep olduğunu da unutmamak lazım. Araç bulunabilirse satışlar 900 bin adet seviyesinde gidebilir.”