Türkiye’deki otomotiv sanayicileri son durumdan endişeli. Hem ülke içindeki hem de dışındaki gelişmeler olumlu bir tablo çizmiyor.
Pandemi sonrasında ortaya çıkan küresel enflasyon, bir türlü bitmeyen çip krizi ve Rusya’nın Ukrayna işgali sonrasında ortaya çıkan enerji sorunları, küresel olarak herkesi etkiliyor. Birçok büyük firma işten çıkarma yapıyor, sık sık ekonomik olarak zor günlerin bizi beklediğine dikkat çekiliyor. Yaşanan etkilenen sektörlerin başında otomotiv dünyası geliyor, bu sektörün Türkiye’de özelindeki son durumu da çok keyifli görünmüyor. Ekonomim’de yer alan habere göre sabit kalan döviz kuruna karşın enerjinin ardından işçilik maliyetleri yüzde 100’e yakın artış gören otomotivciler, küresel rekabet gücünü tamamen kaybetmekten endişe duyuyor.
Bu konuda konuşan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Otomotiv Tedarik Sanayi Meclis Başkanı Alper Kanca, asgari ücretle birlikte neredeyse en alttan en üste kadar tüm ücretlerin değiştiğine dikkat çekerek, bu durumun emek yoğun sanayi sektörlerinin rekabet gücünü önemli oranda zayıfladığını söyledi. Alper Kanca ayrıca “2022’de Euro kuru sadece yüzde 30 artmışken, ücretlerde yüzde 100’e varan bir artış var. İhracat firmaları için inanılmaz sıkıntı. Daha önemlisi AB’de enerji maliyetleri arttığı için lehimize bir fark oluşmuştu. Ancak avantajımızı kaybettik. Geçtiğimiz haftalarda sanayiye yönelik yapılan enerji indirimleri de bu konuda yetersiz kaldı” dedi.
Kanca yukarıdakilere ek olarak gelinen son durum hakkında maliyet artışlarına yönelik bir kıyaslama yaparak, “En önemli ihracat pazarımız Almanya’da sanayi üretim enflasyonu son bir yılda yüzde 25-30 artarken, bizde bu oran yüzde 100’ü aşıyor. Hatta bazı firmalarda bu oran çok daha yüksek” diyor. Sektör temsilcileri, Türkiye otomotiv sanayiinde üretim maliyetlerindeki bu yüksek oranlı artışın, orta ve uzun vadede ülkeye gelecek yeni model yatırımlarının önünde de bir risk teşkil ettiğini dile getiriyor.
Alper Kanca EYT hakkında da konuşuyor ve bu konunun da sektör için başka bir riski barındırdığını ifade ederek, “EYT konusunda birçok çalışan beklemede. Yasanın çıkmasına odaklanmış durumdalar. Çok büyük bir göç olmayacak belki ama yetkin eleman sıkıntısını artıracak bir süreliğine. Bu da sektöre baş ağrısı yapacak” açıklamasını yapıyor.
OİB Başkanı Baran Çelik ise işçilik ve enflasyon kaynaklı birçok kalemde maliyet artışları yaşanırken, döviz kurunun sabit kalmasının otomotivcinin küresel rekabetçiliğini olumsuz yönde etkilediğini dile getiriyor ve bu dönemde sektörün finansmana erişim ihtiyacının arttığına dikkat çekiyor. Baran Çelik, “Şu anda ihracatçının önündeki en büyük sorun işletme sermayesi ihtiyacının çok artmış olmasına karşın, finansmana ulaşılamaması. İşletme kredisine ulaşım özellikle özel bankalar aracılığı ile çok zor. Bankalarda iştah hiç yok” diyor.
Bu arada sektörden Türkiye ekonomisi için olumsuz bir haber daha gündemde bulunuyor. Güney Koreli SK On şirketinin KOÇ ortaklığında Türkiye’de batarya üretime planının rafa kaldırdığı öne sürülüyor.