Geçtiğimiz ay çok büyük tepki çeken Unity şirketinin CEO’su John Riccitiello emekliye ayrılacağını duyurarak görevi bıraktı.
Yapılan resmi açıklamaya göre John Riccitiello CEO’luk, başkanlık ve yönetim kurulundaki görevlerini ileride değil hemen bırakıyor, yerini şu an için açıklandığı kadarıyla Red Hat CEO’su Jim Whitehurst alıyor. Peki Unity özelinde tam olarak ne olmuştu? Unity, bilgisayarlar, konsollar ve mobil cihazlar için video oyunları ve simülasyonları geliştirmek için kullanılan popüler bir oyun motoru. Türkiye’de üretilenler de dahil olmak üzere çok sayıda oyunun arkasında yer alan Unity, son haftalarda gündemden düşmüyordu çünkü oyun geliştiricileri maddi olarak inanılmaz zorlayacak bir güncelleme yapacağını duyurmuştu. Sürekli zarar eden ve güncel yıllık zararı milyar dolar seviyesine ulaşan şirket, bunu değiştirmek adına yeni bir fiyatlandırma altyapısı planladı. Bu sistem ile bir oyun son 12 ayda 200 bin dolar geliri ve toplamda 200 bin yüklemeyi geçtiğinde, Unity’ye indirme başına 20 cent ödemek zorunda kalacaktı. Burada özellikle rahatlıkla suistimal edilebilecek yapıdaki “indirme başına” kısmı büyük tepki çekti. Bu konuda firma, “Belirli bir seviyeyi aşmış oyunun son kullanıcı tarafından her indirilişine bağlı bir Unity Çalışma Süresi Ücreti getiriyoruz. Bunu seçtik çünkü bir oyun her indirildiğinde Unity Runtime da yükleniyor.” demişti. Bu adım birçok oyun geliştirici için altından kalkamayacakları bir masraf anlamına geliyordu ve bu yüzden herkes çok açık ve sert şekilde Unity’yi eleştirmeye ve yeni oyunlarında Unity’yi kullanmayı bırakacaklarını söylemeye başladı.
Geçtiğimiz ay firmadan bu konuda ilk geri adım gelmişti. Unity tarafından yapılan açıklamada şunlar aktarılmıştı: “Sizi duyduk. Salı günü açıkladığımız çalışma süresi temelli ücret politikasının neden olduğu karışıklık ve endişe için özür dileriz. Sizi dinliyoruz, ekip üyelerimizle, topluluğumuzla, müşterilerimizle ve iş ortaklarımızla konuşuyoruz ve bu politikada değişiklikler yapacağız. Birkaç gün içinde bir güncelleme paylaşacağız. Dürüst ve eleştirel geri bildirimleriniz için teşekkür ederiz.” Bu geri adım gelmiş ancak firma halen birçok geliştiriciyi rahatlatmamıştı. Daha sonra birçok geliştiriciyi memnun edecek güncelleme yapıldı. Firmadan ilk olarak bir özür geldi, Marc Whitten şunları söyledi: “Öncelikle bununla başlamak istiyorum: Özür dilerim. Yeni ücretlendirme politikamızı duyurmadan önce sizlerle konuşmalı ve geri bildirimlerinizi dikkate almalıydık. Unity’yi harika yapan sizlersiniz ve güveninizi kazanmak için sizi dinlememiz ve çok çalışmamız gerektiğini biliyoruz. Endişelerinizi duyduk ve bunları gidermek için duyurduğumuz politikada değişiklikler yapıyoruz.”
Revize edilen şartlar kapsamında artık Unity’nin mevcut sürümüyle geliştirilen hiçbir oyun için indirme başına ücret alınmayacak (Runtime Fee olarak geçiyor), bu durum yalnızca 2024’te en son sürümü benimseyecek geliştiriciler için geçerli olacak. Ücretsiz “Unity Personal” ücretsiz kalmaya devam edecek ve kullanıcıların bir sonraki seviyeye geçmesini gerektiren gelir tavanı artık 200 bin dolar olacak. 1 milyon doların üzerinde gelir elde eden geliştiriciler ise kullanıcı başına ücret ya da yüzde 2,5 gelir payı arasında seçim yapabilecek. Burada tercih geliştiriciye bırakılıyor, sürecin en çok yıllardır hayatımızda olan mevcut oyunları vurmayacak olması sevindiriyor.