Yeni nesil Tesla modelleri aktarıldığı kadarıyla geçilen ultra geniş bant temelli anahtarsız giriş altyapısına rağmen halen çalınabiliyor.
Wired’da yer alan habere göre GoGoByte isimli Çinli bir şirket, yeni jenerasyon Tesla Model 3’e ultra geniş bant temelli anahtarsız giriş altyapısına geçiş yapılmış olmasına rağmen temassız şekilde giriş yapılabildiğini ortaya çıkardı. İşin kötü yanı Model 3’ün anahtarsız giriş sistemi aracın çalınmasını önlemek için tasarlanmış “immobilizer” özelliğini de kontrol ediyor, eğer sürücüler yerleşik olarak kapalı gelen PIN koruma sistemini kullanmıyorsa içerisine girilen araç çalınarak götürülebiliyor. GoGoByte’ın kurucusu olan ve uzun süredir araba hack’leme konusunda çalışmalar/araştırmalar yapan Jun Li, ultra geniş bandın etkinleştirilmiş olmasının araçların çalınmayacağı anlamına gelmediğini belirtiyor. Anahtarsız giriş sistemleri genel olarak hırsızların gözdesi olmaya devam ediyor, bu yüzden çok sayıda yeni nesil araç saniyeler içerisinde çalınabiliyor. Anahtarsız giriş sistemlerini merkeze alan otomobil hırsızlıkları sürekli olarak artıyor çünkü hırsızlar bu işlem için artık hiçbir özel bilgi gerektirmeyen cihazları internetten satın alabiliyor. Örneğin aşağıdaki Birleşik Krallık merkezli videoda sadece 20 saniye içerisinde çalınan bir elektrikli Hyundai IONIQ 5 modeli karşımıza çıkmış, tüm sektörü kapsama alanına alınan bu süreç çok endişe verici görünmüştü.
Birleşik Krallık merkezli hırsızlıklar hakkında konuşan Hyundai, “Az sayıda IONIQ 5 hırsızlığından haberdarız. Bu sektör genelinde yaşanan bir sorun. Suçlular akıllı anahtar sistemlerini yasadışı olarak geçersiz kılmak için özel cihazlar kullanıyor gibi görünüyor. Hyundai, Birleşik Krallık’taki kolluk kuvvetleriyle yakın işbirliği içinde çalışıyor. Bugüne kadar çalınan araçların yaklaşık yüzde 75’inin kurtarılmasına yardımcı olduk.” açıklamasını yapmıştı.
Bu konuda geçtiğimiz aylarda Kanada bir adım atmış ve otomobil hırsızlığı sürecinde kullanıldığı için Flipper Zero ve benzeri cihazlara karşı savaş açtıklarını duyurmuştu. Tesla Model S biliyorsunuz firmanın en önemli otomobili konumunda bulunuyor. Otomobil pazarını büyük bir dönüşüme zorlayan araç, geçtiğimiz yıllarda şaşkınlık veren bir hırsızlık olaylıyla karşımıza çıkmıştı.
O olayda hırsızlar evin içerisinde yer alan Tesla Model S anahtarının yaydığı sinyali (Anahtarsız çalıştırma için) bir donanım ile yakalıyor ve bunu kullanarak aracı rahatlıkla açıyordu. O zaman bu işlem için sadece 600 dolarlık bir devre / anten sistemi yeterli oluyor denilmiş, bu tarz sinyal kopyalama işlemleri birçok “anahtarsız çalıştırma” sistemine sahip başka araçta da kullanılabiliyor denilmişti.
Zaman içinde artan bu durumu önlemek için anahtarın yaydığı sinyali kesen özel hazneler / kılıflar kullananlar bulunuyor, bu olayı kısa süre önce akla getiren olay ise Kanada ve Flipper Zero merkezli olmuştu. Türkiye’de de çok fazla kişide bulunan Zero, eğer bilmiyorsanız cihazlar arasındaki radyo iletişimini / bağlantısı yakalamak, analiz etmek ve sinyallerle etkileşim kurmak ya da sinyal üzerinde değişiklik yapmak için kullanılan 200 dolarlık bir açık kaynak donanım ürünü. Birçok farklı amaç için kullanılabilen cihaz, aktarıldığı kadarıyla Kanada’da çok sayıda otomobil hırsızlığına da aracılık ediyor.
Kanada İnovasyon, Bilim ve Ekonomik Kalkınma Ajansı bu konuda yaptığı açıklamada, Flipper Zero gibi anahtarsız giriş için kullanılan sistemlerin sinyallerini kopyalayarak araç hırsızlığına aracılık eden cihazların yasaklanması için tüm yolları takip edeceklerini ve kolluk kuvvetleriyle işbirliği yaparak bu cihazların Kanada pazarından kaldırılmasını sağlayacaklarını söyledi.
Bu konuda bir yetkilisi ise, “Hırsızlıkta kullanılan Zero gibi normal tüketiciye yönelik hack cihazlarının ithalatını, satışını ve kullanımını yasaklıyoruz” açıklamasında bulundu. Bu yasağı tam olarak gerçekleştirmesi oldukça zor olan (Çoğu kişi cebine sığabilecek kadar ufak bir cihazı yurt dışına gidince alacaktır ya da gidenlerden isteyecektir) ancak yine de bir adım atmak isteyen ülke, sürece net olarak savaş açmış durumda.