Tamamen elektrik öncesi son yeni Porsche Cayenne ailesi, önceki versiyonlara göre fazlasıyla hissedilecek geçiş elemanlarına sahip.
Porsche’nin milenyumla attığı en önemli adımlardan biri olan Cayenne, 20 yılı geride bırakan macerasında markaya çok önemli başarılar getirdi. 2017 yılından beridir üçüncü nesliyle yollarda gördüğümüz model için artık yeni boyuta geçiş vakti geldi. Bir süredir farklı bilgiler üzerinden özellikleri gösterilen yeni Porsche Cayenne, Çin’de kapılarını açan Şanghay Otomobil Fuarı’nda gösterilecek modellerden biri olacak. Özellikle kokpit dinamikleriyle barındırdığı 911 ve Taycan karışımı elementlerle çok daha lüks hissettiren Cayenne ailesinin kaputunun altında da önemli yenilikler bizi bekliyor.
Resmi tanıtımın gerçekleştmesiyle yeni modelle ilgili belkide en merak edilen noktaların başında gelen motor seçenekleri de nihayet resmiyete kavuştu. Avrupa’da üç farklı motor seçeneğiyle sunulacağını gördüğümüz ürün gamında en dikkat çeken fark ise V8 makinenin geri gelmesi. Porsche tarafından geliştirilen, kapsamlı bir şekilde iyileştirilmiş 4.0 lt V8 biturbo motor, yeni nesil Cayenne S’de V6 motorun yerini alacak. 474 PS maksimum güç ve 600 Nm tork üreten bu makine, eski versiyondan 34 PS ve 50 Nm daha veri üretimi sunuyor. Hem Cayenne S hem de Cayenne S Coupé 0’dan 100 km/s hızlanmasını 4,7 saniyede tamamlıyor. Aracın maksimum hızı ise 273 km/s. Ailenin zirvesinde ise tabi ki Turbo GT yer alacak. Sadece Coupe gövde tipiyle sunulacak olan bu versiyonda twin-turbo destekli V8 makine 659 PS güçle Cayenne’i saatte 302 km/s maksimum hıza kadar çıkartacak. Ailenin en iyi 0-100 değeri de bu noktada 3,1 saniye olarak kayıtlara geçiyor.
Ailenin giriş seviyesinde yer alacak versiyonda ise 3.0 lt V6 turbo motora yer verilecek. Önceki versiyonundan 13 PS ve 50 Nm daha fazla dinamikler sunan bu motorun kombinasyon verileri ise artık 353 PS ve 500 Nm olacak. Altı silindirli motor aynı zamanda Cayenne E-Hybrid’in güç aktarma organlarının da temelini oluşturuyor. Yeni elektrik motorunun 30 kW iyileştirilerek 176 PS çıkarılmasıyla birlikte toplam güç 470 PS’e gelecek. Donanım seviyesine bağlı olarak kapasitesi 17,9 kWh’den 25,9 kWh’ye yükseltilmiş yüksek voltajlı bir batarya ile donatıldığından, WLTP’ye göre 90 kilometreye kadar tamamen elektrikli bir menzil Cayenne’de artık mümkün olacak.. Yeni 11 kW’lık yerleşik şarj cihazı, artan batarya kapasitesine rağmen, uygun bir güç kaynağında şarj süresini iki buçuk saatten daha kısa bir süreye indirecek. Bu noktaya gelmişken tamamen elektrikli Cayenne’in 2025’te sokaklara çıkarılacağını da belirtmeden geçmeyelim.
Yeni neslin tanıtımıyla birlikte Porsche’nin öne çıkarttığı geliştirmelerden biriside süspansiyon sisteminde. Ailenin tün versiyonlarında “Porsche Aktif Süspansiyon Yönetimi” (PASM) sistemi artık standart olarak yer alıyor. Çift valf teknolojisine sahip yeni amortisörlerin farklı sürüş koşullarına optimize edilmiş performans iddiası dikkat çekici.
Yeni süspansiyon sisteminin özellikle düşük hızlarda konfor, dinamik sürüşlerde viraj alma esnasında gözle görülür şekilde iyileştirildiği iddia ediliyor. Sürüş deneyimi, 2 odacıklı, 2 valf teknolojisine sahip yeni adaptif havalı süspansiyon ile daha da geliştirilebiliyor. Bu hem standart süspansiyona hem de önceki modele kıyasla yumuşak bir süspansiyon karakteristiği ile sürüş deneyimini iyileştiriyor. Yeni süspansiyon ayrıca Normal, Spor ve Spor Plus sürüş modları arasında daha da keskin bir çalışma prensibi sunma üzerine geliştirilmiş durumda.
Projeden sorumlu Michael Schatzle’nin “Porsche tarihinin en maliyetli geçiş operasyonu” olarak nitelendirdiği yeni Cayenne, motor ve altyapı elemanlarının dışında kokpitinde de çok ciddi farklılıklar getiriyor. Bu kapsamda yeni ürün gamında tamamen farklı bir ekran ve kontrol konseptinin uygulandığını görüyoruz. 911 ve Taycan gibi farklı dinamiklerdeki modellerden elementlerin bir araya getirildiği yeni Porsche Cayenne konseptinde sportif ve dijital yaşam alanı bir araya geliyor. Porsche’nin burada uyguladığı yeni kokpit tasarımı Porsche’nin elektrikli spor otomobili Taycan’ın öne çıkan kokpit unsurlarını alarak bunları ilk kez, içten yanmalı motora sahip bir Porsche’ye aktarıyor.
Önceki modele kıyasla tamamen yeniden tasarlanan çok işlevli spor direksiyon simidi ise 911’i burada getiriyor. Normal, Offroad, Sport ve Sport Plus modlarını doğrudan direksiyon simidi üzerinden seçmeye yarayan sürüş modu düğmesi artık standart olarak direksiyonda olcak. Gösterge panelindeki işlevleri ve tasarımları seçmek için kullanılan yeni geçiş düğmesi de opsiyonel baş üstü göstergesi kontrolleri gibi doğrudan direksiyon simidinde yer alıyor. Porsche’nin kokpitteki tüm hava çıkışlarını ızgarasız olarak tasarlaması da marka için ilk niteliğinde.
Modelde, sürücü odaklı sürüş deneyimini yeni interaktif unsurlar ile yolcular için de farklı bir sürüş deneyimine dönüştürüyor. 12,6 inç genişliğindeki kavisli ekrana sahip tamamen dijital gösterge paneli üst koruma kapağı içermeyen modern ve ince bir tasarıma sahip. Sürücü, donanım seviyesine göre değişkenlik gösteren gösterge panelinde yedi adete kadar görünüm arasından seçim yapıyor. Devir saati, Navigasyon, Gece Görüş Asistanı veya 3D sürüş destek sistemi ön planda olacak şekilde seçim yapılabiliyor. Ayrıca, sadeleştirilmiş görünüm ve klasik modlarda diğer seçenekler arasında yer alıyor. Klasik mod, Porsche’nin tipik beş ögeli gösterge paneli tasarımını dijital çağa taşıyor.
Sürüş deneyimi için önemli olan tüm kontroller doğrudan direksiyon simidinin etrafında konumlandırılmış durumda. Porsche’nin geleneksel özelliklerinden biri olan motor çalıştırma düğmesi direksiyonun simidinin solunda yer alıyor. Vites seçici artık direksiyon simidinin sağında, gösterge paneli ile merkezi ekran arasında konumlanıyor. Bu sayede orta konsolda analog kontrollere ve daha fazla saklama alanına sahip yeni, büyük klima kontrol paneli için yer açılıyor. Yeni Cayenne’de sürücü destek sistemleri için tamamen yeniden tasarlanmış kontrol grubu da doğrudan direksiyon simidine entegre edilmiş.
Yüksek çözünürlüklü 12,3 inç genişliğindeki merkezi ekran, Porsche Communication Management’ın (PCM) kontrol merkezi niteliğinde. Daha önce olduğu gibi, sürücü buradan standart navigasyon ve multimedya işlevlerinin yanı sıra çok sayıda sürüş ve konfor işlevine erişim sağlayabiliyor. Opsiyonel olarak tercih edilebilen 10,9 inç genişliğindeki yolcu ekranı, Porsche Cayenne’in yepyeni özelliklerinden bir diğeri. Ek dokunmatik ekran, önde bulunan yolcunun navigasyonu kontrol edebilmesine veya bir medya hizmetini seçerek sürücünün üzerindeki yükü alabilmesine olanak sağlıyor. Ayrıca bu ekran aracılığıyla yolcu video izleyebiliyor. Ekranın üzerinde bulunan özel katman sayesinde ekran, sürücü koltuğundan görülemiyor. Bu sayede sürücünün dikkatinin dağılmasına engel oluyor.