Beraberinde üst segment modellerden alışık olduğumuz bir elektrifikasyon silahını getiren 2022 Fiat Egea Hibrit ile ilk buluşmamızı gerçekleştirdik.
2015 yılında başlayan macerasında bugün itibarıyla 350 bin adetlik satışı geride bırakan Fiat Egea, özellikle son 1 yılda elini ciddi oranda güçlendiren yeniliklere kavuştu. 2021’de gördüğü makyaj operasyonuyla birlikte tasarım ve teknoloji tarafında daha tatmin edici bir noktaya getirilen aile için en büyük atılım ise şüphesiz Cross versiyonu oldu. Kullanıcıların büyük ilgi gösterdiği kompakt SUV dinamiklerinin başarılı şekilde aktarıldığı Egea, bu versiyonuyla da kısa sürede segmentinin en çok tercih edilen ismi oldu. Üzerinde taşıdığı dinamiklerle tam anlamıyla Türkiye’deki kullanıcılara hitap eden Egea ailesi, erişilebilirlik misyonu çerçevesinde güncel gelişmeleri de es geçmedi. Tam elektriğe adım adım gittiğimiz şu günlerde geçiş döneminin önemli oyuncusu olan hibrit teknolojisini 2022 model yılıyla birlikte alan ürün gamı, hitap ettiği kullanıcı kitlesine üst seviye güvenlik ve sürüş donanımlarının yanında artık en güncel motor teknolojisini de sunar hale geldi. Özel bir etkinlik kapsamında kısa süre de olsa bir araya gelme fırsatına eriştiğimiz 2022 Fiat Egea Hibrit için parçaları birleştirme vakti geldi.
Modelin sürüş tarafında yarattığı deneyim öncesi ilk olarak kitaba bakıp, bilinmesi gerekenleri ve kağıt üzerindeki verilere göz gezdirmekte fayda var. Egea Hibrit ile birlikte ilk olarak kaputun altında tamamen yeni bir motor bizi karşılıyor. 1.0 litrelik Firefly’ın kuzeni konumunda olan dört silindirli bir motorun burada konumlandırıldığını görüyoruz. 1,5 litre hacimli dört silindirli bu motor 130 HP güç ve 240 Nm tork üretirken, hibrit tarafında ise 48-Volt batarya ve 15 kW’lık bir güç ünitesi destekçi olarak konumlandırılıyor. Batarya tarafında 0,77 kWh kapasiteli bir ünitenin konumlandığı sistemin bu tarafında Fiat’ın Bosch ile anlaşmaya gittiğini görüyoruz. Batarya tedariğini Alman üreticiden sağlayan Fiat, bu noktada kullanıcıların gerek kullanım gerekse ömür olarak bir problem yaşamayacağını özellikle ifade ediyor.
7 ileri değerle gelen çift kavrama şanzıman (ıslak) tarafında ise kullanılan altyapı Almanya merkezli Getrag‘dan geliyor. Tüm parçaların bir araya gelmesiyle birlikte tüketim tarafında dizel motora yakın oranda bir iddia söz konusu. Fabrika verisi olarak ortalama 4,7 litre ile 5 litre aralığında karma tüketim paylaşılıyor. Egea Hibrit’in tasarruf kadar performans tarafında da TOFAŞ için önemli bir yeri var. Bursa’da üretilen ilk elektrik destekli model olarak tarihe geçen Egea Hibrit, 8,6 saniyeye kadar görülen 0-100 değeriyle bu fabrikadan çıkmış en seri yol modellerinde zirveye oynuyor.
Türkiye için güncel bazda en önemli otomobillerden birisi olan Egea’nın geride bıraktığımız 6 yılda geldiği seviye nokta atışı hamleler üzerine kurulu. Donanım, tasarım gibi bölümler sonrasında ailede “Hybrid” rozetini görmek kesinlikle heyecan verici. Emeklemeden yürümeye kadar adeta gözümüzün önüne gelişen bir bebeği izler gibi Egea’nın da bu son sistemle birlikte vites artırarak koşmaya geçişine şahit olacağız. Hibrit modelin direksiyonu başına geçtiğimizde gözümüz ilk olarak kokpitte ufak da olsa tasarımsal farklılıklar aradı. Bu noktada standart modellerden herhangi bir fark barındırmamasıyla bizi üzen versiyondaki değişimler ise doğrudan dijital ekranlar üzerinden karşılık buluyor.
Egea’nın hibrit deneyimiyle ilgili bilinmesi gereken ilk nokta tamamen elektrikli sürüşün hangi durumlarda kullanılabilir olduğu. Mild-hybrid sistemlerin biraz daha üzerinde konumlandırabileceğimiz altyapı sayesinde araçta; kalkışlarda, park manevralarında ve yoğun dur-kalk trafikte tamamen elektrikli olarak yürüyor. 0,77 kWh’lik bataryanın kompakt yapısı kullanımda da dolumda da ani yükseliş ve düşüşleri göreceğiniz dinamikleri sunuyor. Marka yetkilileriyle birlikte Egea’daki hibrit sistemin yakıt tüketimine olan rakamsal etkilerini de sorduk. Bu noktada elde edilen veriler, sistemin yüzde 15’e varan tasarruf sağlayabildiğine işaret ediyor.
Gerçekleştirdiğimiz yaklaşık 100 kilometrelik test kapsamında Egea Hibrit için verilen resmi tüketim rakamlarını yakalama tarafında bir problem yaşanmayacağını çok net bir şekilde söyleyebiliyoruz. Bu noktada iktisadi olarak tanımlayabileceğimiz modelin altyapısı daha üst segment araçlarda deneyimlediğimiz sistemlerden kesinlikle geri kalmıyor. Mühendislik tarafındaki tercihle batarya ve güç üretimi birimlerinin şanzımana entegre edilmesi sayesinde, buradaki hibritin yaşam alanında bir kayıp yaratmaması fazlasıyla önemli. Fiat modellerinde ilk kez kullanılan şanzıman sistemi içerisinde, sürücünün karakterini analiz eden bir algoritma bulunması da altı çizilmesi gereken noktalar arasında.
Fiat Egea Hibrit ile birlikte altyapının dışında kullanıcıların doğrudan etkileşim içerisinde olduğu ekranlarda da önemli ve bir o kadar nitelikli farklılıklar var. Sürücü tarafındaki 7 inçlik ekranda aktif sürüş sırasında bataryanın şarj durumu ve hangi durumlarda hangi güç ünitesinin kullanıldığını yansıtan saat kadranı niteliğinde bir arayüzden faydalanılmış. Üst donanım paketlerinde 10 inçe kadar esneyen multimedya ekranı tarafında ise iş biraz daha tatmin edici. Buradaki hibrit sürüş menüsü üzerinden, görselliği zengin 3D grafiklerin dikkatlerden kaçmayacağına eminiz. Nitekim bu menü üzerinden tekerleklere o anda hangi üniteden güç aktarımının sağlandığı veya bataryanın kinetik enerji-frenleme gibi durumlarda doluşunu gösteren tasarımlar da meraklılarını memnun edecektir.
Egea’nın bu 6 yılı geride bıraktığı macerasındaki en büyük destekçilerinden birisi de “Yol Arkadaşım Connect” uygulaması oldu. Türk mühendisler tarafından hayata geçirilen ve yaklaşık 3 yıldır üzerine katarak gelişimi devam ettirilen sistemin geldiği noktadaki nitelikleri dikkat çekiyor. Kullanıcılara araçlarını kapılarını cep telefonlarından açabilme yeteneğini getiren sisteme eklenen son özellikle birlikte aktif sürüş sırasında “kaza uyarıları” ekrana yansıtılıyor. Fiat’ın “Trafik ve “Karayolları” gibi kurumlarla bir araya gelerek hayata geçirdiği bu özellik, güzergahınız üzerinde yoğun kaza durumlarının görüldüğü bir noktaya yaklaşıldığında dikkatli olmanız için sizi uyarıyor. Sistemde 7/24 ambulans desteği de aktif şekilde kullanımda. Olası bir kazanın şiddetine göre eğer otomobil Airbag patlatır ise, uygulama üzerinden merkeze iletilen sinyal doğrultusunda kullanıcıyla cep telefonu üzerinden iletişime geçilmeye çalışılıyor. Eğer kullanıcı herhangi bir yanıt vermez ise olay yerine otomatik olarak ambulans yönlendiriliyor.
Sedan
1.5 T4 Hibrit 130 HP AT Easy Otomatik – 509.900 TL
1.5 T4 Hibrit 130 HP AT Urban Otomatik – 529.900 TL
1.5 T4 Hibrit 130 HP AT Lounge Otomatik – 559.900 TL
Hatchback
1.5 T4 Hibrit 130 HP AT Urban Otomatik – 549.900 TL
Cross
1.5 T4 Hibrit 130 HP AT Street Otomatik – 534.900 TL
1.5 T4 Hibrit 130 HP AT Urban Urban – 554.900 TL
1.5 T4 Hibrit 130 HP AT Lounge Otomatik – 584.900 TL
Cross Wagon
1.5 T4 Hibrit 130 HP AT Lounge Otomatik – 589.900 TL