SpaceX Starship için ilk tam kalkış denemesi istenildiği gibi gitmemişti. İkinci deneme için bu nedenle dev değişiklikler yapıldı.
Ana itici Super Heavy Booster ve önünde yer alan SpaceX Starship için ilk tam kalkış denemesi 20 Nisan itibarıyla gerçekleştirildi. Yapılmış en güçlü roket ile güzel bir kalkış yapıldı ancak sonrasında süreç istenildiği gibi gitmedi ve 30 km yükseklikte büyük bir patlama yaşandı. Bu konuda firma tarafından “Starship aşama ayrılmasından hemen önce planlanmamış bir parçalanma yaşandı” denildi, roket patlamadan önce de ciddi şekilde dönmeye başlamıştı. Güçlü roket bugün bir kez daha gündeme geldi çünkü firma ikinci kalkış denemesi üzerinde de aktif olarak çalışıyor. Hatta 2023 bitmeden birden fazla deneme planlayan SpaceX, Elon Musk’ın yaptığı açıklama ile öğrendiğimiz kadarıyla yeni sürüm üzerinde çok sayıda değişiklik yaptı. Yani ilk deneme ile ikinci denemedeki altyapı arasında çok ciddi bir fark olacak. Bu konuda SpaceX’in kurucusu ve CEO’su Elon Musk, “İlk Starship kalkışı ile yapılacak yeni kalkış arasında gerçekten muazzam sayıda değişiklik var, binin üzerinde” dedi ve ekledi: “Bu yüzden bir sonraki kalkışta yörüngeye ulaşma olasılığımızın bir öncekinden çok daha yüksek olduğunu düşünüyorum. Belki de yüzde 60 gibi. Bu durum roket aşamalarını ayırmada ne kadar başarılı olacağımıza bağlı.” Bu arada bugün ikinci deneme için sabit konumda statik ateşleme testi de gerçekleştirildi, bunun için hemen aşağıdaki video paylaşıldı:
İlk denemedeki sorunlar hakkında bilgi veren Elon Musk, ilk olarak roketin kalkış anında bir “kaya kasırgası” oluşturduğunu belirtmişti. Bunun rokete zarar verip vermediği bilinmiyor ancak kalkışta Super Heavy Booster‘daki 33 motordan 30 tanesinin aktif edilebildiği aktarılıyor. Kalkıştan 27 saniye sonra bir motorun daha sıkıntı çıkardığını aktaran Musk, bunun çevresindeki diğer motorlara da zarar verdiğini söylüyor. Başta kaybedilen üç motorun Sharship’in yukarı doğru yönelirken yana yatmasına neden olduğunu söyleyen Musk, diğer motorların da kaybedilmesi sonrasında tüm dengenin bozulduğunu açıklıyor. Bu noktadan itibaren kontrolden çıkmaya başladığı ve sonlandırma komutundan sonra bile yükselmeye devam ettiği aktarılan roket, daha sonra patladı ve enkaz parçaları çevreye hatırı sayılır bir zarar verdi. Roket kalkış anında oluşturduğu inanılmaz yüksek güç ile fırlatma rampasında da büyük bir hasara yol açmıştı.
İnsanoğlunun uzay erişimi ve daha uzaklara gidebilmesi özelinde çok önemli olan Starship, şirket tarafından geliştirilen Raptor 2 roket motorlarını temel alıyor. Raptor 1’den çok daha az parça ile bir araya getirilen motor, bu sayede daha hafif, daha ufak ve daha kolay şekilde üretilebiliyor. SpaceX mühendislerinin her biri özelinde 250 ton güç için zorlayabileceklerini düşündükleri roket motoru, çok önemli şekilde saatler içerisinde yeniden kalkışa hazır hale gelebiliyor ve Raptor 1’e oranla yüzde 50’ye yakın oradan daha ucuza üretilebiliyor. SpaceX, Falcon 9 gibi Starship ve Super Heavy Booster‘ı yeniden kullanılabilir yapıda tasarlıyor.