Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) tarafından geçtiğimiz aylarda tanıtılan yerli otomobil için büyük şans teşkil edebilecek bir batarya fabrikası kurulması gündemde.
Türk halkı, çalışmaları uzun süredir devam eden yerli otomobili yaklaşık 2 ay önce prototip olarak görme şansı buldu. Tamamen elektrikli bir motora ve iddialı tasarım hatların sahip model kamuoyundan büyük beğeni toplamıştı. 2022’de piyasaya çıkması planlanan yerli otomobil için fabrika çalışmalarına da start verilmişti. Hatırlarsanız son gelen haberlere göre yerli otomobilin arkasında hangi firmaların olduğu açıklanmıştı. Böylece batarya ve elektrikli motoru üretimi için adayları görmüş olduk. Ancak söylediğimiz gibi bu markalar için kesinleşmiş bir durum yok. Örneğin dünyanın en büyük batarya üreticilerinden olan Çinli CATL firması bir fabrika kurmak için Türkiye’yi inceliyor. Bu durum hem ekonomi hem de yerli otomobil açısından büyük bir şans olabilir. Aynı zamanda olası bir fabrika açılması halinde yerli otomobilde CATL’ye ait bataryaların da kullanılması gündeme gelebilir.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Yerli otomobil konusunda çalışmalar sürüyor
Atlantik Konseyi Küresel Enerji Merkezi İklim ve İleri Teknolojiden Sorumlu Direktör Vekili Livingston, konu ile ilgili; “Türkiye’nin yerli elektrikli araç stratejisi cari açığın azaltılması açısından oldukça önemli. Çünkü hem petrol ithal etmek yerine yerli ve elektrikli otomobil kullanılacak hem de gelecekte dışarıdan daha az elektrikli araç ithal edilecek. Ayrıca, Türkiye’nin bu aracı dünya piyasalarına ihraç edeceğini de düşünüyorum. Shura Enerji Dönüşümü Merkezine göre, 2030’a kadar Türkiye’de her 10 kişiden 3’ü elektrikli araç kullanacak. Bu nedenle bu süre içinde ülkedeki anahtar geçiş koridorlarında 1 milyon şarj istasyonu nasıl kurulabilir konusunu yakından ele almak gerekecek.
Türkiye gibi zengin imalat ekonomisine sahip bir ülke, yerli batarya üretiminde stratejisini belirlemeli. Dünyanın en büyük batarya üretim ve teknoloji şirketlerinden biri olan Çinli CATL firması bir batarya üretim fabrikası kurulması için Türkiye’yi inceliyor. Bu noktada yatırım çekmek için bazı teşvik mekanizmalarına ihtiyaç olacak. Türkiye’nin de bazı lityum, grafit ve uranyum yatakları olduğunu biliyorum ancak temel mesele bunların tamamını ülke içinde üretmek değil. Önemli olan, batarya üretim fabrikasını besleyecek fiyat şeffaflığı ve güvenilirliği olan bir arz zinciri yaratmak” şeklinde konuştu.