Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) CEO’su Gürcan Karakaş, yerli otomobil hakkında çok önemli açıklamalarda bulundu.
Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG), 2022 yılında üretimine başlayacağı, C-SUV ve C- Sedan yerli otomobil konseptleri ile gündemden düşmüyor. Tasarımı ve önemli teknik detaylarıyla Türkiye içinde ses getiren araç hakkında bu sefer TOGG CEO’su Gürcan Karakaş konuştu. Hürriyet’e bir röportaj veren Karakaş, merak edillen önemli bir sorunun cevabını verdi. Araç üstünde çok ciddi çalışmalar yapıldığını aktaran CEO, “Marka yaratmadan tasarıma kadar dünyanın en iyileri ile çalıştık. Doğuştan elektrikli yapabilen çok fazla şirket yok. O teknolojiyi edinmiş partnerlerle bu süreçte beraber çalışarak geliştirme yapıyoruz. Aracın elektrikli motoru için Bosch ile görüşüyoruz. Aracın bataryası için Çin ağırlıklı 6 firma ile gizlilik sözleşmesi imzaladık. Bunlardan biri ile anlaşacağız. Araç entegrasyonu konusunda teknoloji partneri olarak Alman mühendislik firması EDAG’ı seçtik.
Myra, İngiltere’nin kabul gördüğü, özelikle mekanik akşamlarda şasi sistemleri konusunda partnerlerimizden birisi. Tasarım için İtalyanlarla (Pininfarina) anlaştık. Dünya çapında bu işi en iyi kim yapar diye bakıyoruz. Nisan mayıs gibi tedarikçi seçimlerimizi tamamlamış olacağız. Teknolojiyi ülkemize getirip bunu Türkiye’den kiminle yapabiliriz ona bakıyoruz.
Çok ciddi maliyet araştırmaları yaptık. Türkiye’de üretmek mi, başka bir yerde ürettirmek mi daha uygun maliyetli ona bakıyoruz. Partnerimizin karşısına oturunca neyin ne olduğunu biliyoruz. Ona göre pazarlık yapıyoruz. Ancak ne olursa olsun fikri mülkiyet hakkının bizde olmasını istiyoruz. Ona göre anlaşma yapıyoruz. Elektrikli güç ünitesi konusunda her türlü alternatifi düşündük. Lisans alalım bir şirketle geliştirelim, teknoloji partneri bulalım ya da hepsini kendi çabamızla üretelim şeklinde alternatiflerimiz vardı. Ancak bu yolu seçseydik 10 seneye ihtiyacımız vardı. Birden fazla teknolojik partnerle elektrikli güç ünitemizi geliştirelim fikri mülkiyet hakkı da biz de olsun dedik. Direksiyonda biz varız.
Otomobil için ne üretiliyorsa bizim için üretiliyor. Biz ürettiriyoruz. Kendi yapabilme yetkinliğimizi geliştiriyoruz. Dünyanın en iyileri ile çalışarak büyüyoruz. Belirli noktalarda ülkemizde henüz tecrübe yok. Olmaması sorun değil, biz onu yaratmak için uğraşıyoruz. 2022’de 500 milyon Euro ile Türkiye’de ödenmiş sermayesi en yüksek otomobil şirketi olacağız. Kazandığımız parayı yeni yatırımlara yeni ürünlere harcayacağız. Çünkü yatırımcılar 15 yıl boyunca temettü almayacak.” diye konuştu.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Yerli otomobil modelleri tam olarak ne kadar yerli?
Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay, geçtiğimiz ay yerli otomobil için “Minimum yüzde 50-51 yerlilikle başlıyoruz” ifadesini kullanmıştı. Hep söylediğimizi bir kez daha tekrarlamak istiyor. Yerli otomobilin yüzde 100 yerli olmasını kimse beklemiyor ya da böyle olmasına gerek bulunmuyor. Şu an birçok dev otomobil firmasının araçlarında onlarca farklı ülkeden ve firmadan gelen parçalar bir araya geliyor. Global pazarda sağlam bir rekabet için başlangıçta bu yolun seçilmesi ve daha sonra dışa bağımlılığı azaltacak “yerli teknolojilerin” geliştirilmesi günümüz için en iyi yol olarak görünüyor. Bu arada TOGG CEO’su Gürcan Karakaş’a göre yerli otomobili üretileceği fabrikanın temeli mayıs ayında atılıyor.