Yapılan hesaplamalara göre yılın ilk yarısında Türkiye, Avrupa’da en fazla motosiklet modelinin satıldığı ülke konumunda yer alıyor.
Türkiye’de otomobil fiyatları uzun süre önce nefes kesen seviyeyi bile geçtiğinden artık milyonlarca kişi kişisel ulaşım ihtiyaçları için motosiklet modellerine yöneliyor. Bunun etkisiyle de satışlar sürekli olarak artıyor. Ekonomim’de yer alan habere göre bu yılın ilk yarısında Türkiye, Avrupa’da en fazla motosikletin satıldığı ülke oldu. Motosiklet Endüstrisi Derneği’nin (MOTED) verilerine göre, Ocak-Haziran 2023 döneminde, trafiğe kaydı yapılan motosiklet sayısı geçen yılın aynı dönemine göre, yüzde 132’nin üzerinde artarak 426 bin 308 adete ulaştı. Türkiye bu rakamla, McD’nin Avrupa’daki 40 ülke performansını değerlendirdiği raporda, ilk sırayı aldı. Yılın ilk yarısında pazarda yüzde 100’ün üzerinde artışın kaydedildiği Türkiye’deki yüksek satış performansının etkisiyle, Avrupa’da motosiklet satışları, Ocak-Haziran 2023 döneminde yıllık bazda yüzde 8,9 artış sağlayarak 1,3 milyon adede ulaştı. EKONOMİ gazetesine konuşan MOTED yetkileri, temmuz ayında da motosiklet satışlarının hareketli geçtiğine işaret ederek, yılın ilk yedi ayında pazarın 500 bin adedin üzerinde satış rakamına ulaştığını kaydetti.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Aynı habere göre Türkiye’de otomobil ile motosiklet satışları arasındaki makas da kapanıyor. 426 bin adet motosikletin satıldığı yılın ilk altı aylık döneminde, Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) verilerine göre toplam 429 bin adet otomobil satışı yapıldı. Konu hakkında konuşan MOTED Genel Koordinatörü Remzi Öztürk, 2023 sonunda Türkiye’de motosiklet satışlarının 700 bin adetin üzerine çıkmasını öngördüklerini söyledi. Böylece Türkiye, tarihindeki en yüksek yıllık motosiklet satış rakamına ulaşmış olacak. Öztürk, yüksek satışların markaların Türkiye’de yatırım yapma iştahını da artırdığına vurgu yaparak, “BMW gibi bazı markalar Türkiye’de üretim yapmak için çalışmalar yapıyor” dedi.
Türkiye’deki motosiklet satışlarını özellikle atılan “B-Ehliyet” adımı artırdı. Tekrar hatırlamak adına geçtiğimiz aylarda eski İçişleri Bakanı bir duyuru yaptı ve Türkiye’de 125 cc’nin “altındaki” motorlar için B sınıfı ehliyet dönemi başlattı. Sadece bir ek eğitimin gerekeceği süreç hakkında bakan tam olarak şunları söylemişti: “125 cc motorların şehir içi kullanımı arttı. Birçok insanın hem arabası var hem motoru var. Milli Eğitim Bakanımızla konuştuk, sürücü kursları onların kontrolünde. Biz de kimin ne kullanacağının kararını veren bakanlığız. Arkadaşlarımız çalıştı, Emniyet Genel Müdürlüğü de Jandarma’nın trafiğiyle çalıştı. Bundan sonra 125 cc’nin altındaki motorlar, B sınıfı ehliyetle kullanılabilecek. O konudaki çalışmalar belli bir noktaya geldi. Sadece 1-2 tane ders alabilecekler. Motorla ilgili ek bir dersle bu hakkı alabilecekler. Ayrı bir motor ehliyeti almaya gerek kalmayacak.” Yeni dönemde sadece 125 cc altındaki modeller B sınıfı ehliyet ile kullanılabiliyor. Ancak Türkiye’de satılan birçok 125 cc modelin ruhsata 124 cc olarak işlendiği belirtiliyor. Bu konuda resmi olarak ruhsatta yazan kabul ediliyor, ruhsatta 124 cc ve altında yazan modelleri B ehliyet ile kullanılabiliyor. Ruhsatta 125 cc ve üstünde yazan motosikletler içinse özel motosiklet ehliyeti alınması gerekiyor.