Markanın ilk tamamen elektrikli modeli Jaguar I-PACE, kabin özellikleri, sportif tasarımı, tek şarjla sunduğu menzil ve yüksek performansıyla türünün en iyi örnekleri arasında yer alıyor. Jaguar I-PACE aynı zamanda, 23 ülkeden 60 otomobil gazetecisinin değerlendirmesi sonucunda Avrupa’da Yılın Otomobili (Car of The Year) seçilerek iddiasını daha da güçlendirdi. Elektrikli otomobiller her geçen yıl biraz daha yaygınlaşıyor. Önümüzdeki yıllarda yolların iyiden iyiye elektriklendiğine tanık olacağız. Türkiye'de ise şu an belli başlı markaların sunduğu sınırlı sayıda tamamen elektrikli model bulunuyor. Şu an için daha çok şehir içi kullanımına uygun boyutlara sahip olan elektrikli otomobillerle karşılaşıyoruz. Jaguar’ın ilk elektrikli modeli olan I-PACE ise hem sunduğu konfor hem de menziliyle şehir sınırlarında kalmaktan fazlasını yapabilen bir otomobil. Aslında Türkiye yollarında görebildiğimiz Tesla’lar da Jaguar I-PACE ile benzer bir noktada. Ancak Borusan Otomotiv tarafından ithal edilen I-PACE’in arkasındaki servis desteğinin Tesla'da bulunmadığı da bir gerçek. Jaguar I-PACE'in konsept versiyonu 2016 yılında tanıtılmış ve bu otomobil hem teknolojisi hem de tasarımıyla büyük bir ilgiyle karşılanmıştı. Her ne kadar pek çok marka konsept tasarımlarını seri üretime taşırken ciddi değişiklikler yapsa da, Jaguar bundan çok daha farklı bir yol izledi ve konseptten seri üretime geçiş sürecinde sadece bazı küçük detayları değiştirmeyi tercih etti. Bu yüzden de Jaguar I-PACE tasarım açısından çok çekici bir elektrikli araç olarak yollara çıktı. Jaguar'ın ilk elektriklisinin sürücü koltuğuna oturuyor ve markanın bu şık elektriklisinin göründüğü kadar başarılı olup olmadığına bakıyoruz. CROSSOVER VE COUPE FORMLARI BİR ARADA Jaguar I-PACE’in tasarımı kesinlikle çok orantılı, şık ve sportif. Öndeki Jaguar bakışları, geriye doğru daralan yan cam yüzeyler, pürüzsüz profil, sportif bir vurgu yapan detaylar ve mümkün olduğunca köşelere konumlandırılmış büyük tekerlekler karşımıza çok çekici ve sportif bir form çıkarıyor. Bu formda crossover ve coupe çizgilerini bir arada görmek mümkün. I-PACE’in ön ızgarası, farları ve stop grubu güncel Jaguar çizgilerini taşıyor. Gövdeye gömülü tasarlanan kapı kolları ise bize biraz Tesla’ları ve Range Rover Velar’ı hatırlattı diyebiliriz. [lpg start=31 end=35] Aslında I-PACE fotoğraflarda göründüğünden daha büyük bir otomobil. Uzunluğu 4.682 mm, genişliği ise 2011 mm olan aracın neredeyse 3 metre olan dingil mesafesi de dikkat çekici. Uzun dingil mesafesine karşılık arkadaki diz mesafesinin ortalama seviyelerde kaldığı görülüyor. Yine de kabindeki hacim oldukça iyi. Ayrıca herhangi bir perdesi bulunmayan sabit panoramik tavan da kabine ferahlık katıyor. Her ne kadar dışarıdan öyle görünmese de I-PACE’in 656 litre olarak açıklanan bagaj hacmi de oldukça iddialı. Ön kaputun altında şarj kablolarına ayrılan ek bir alan bulunuyor olması, bagaj hacminin olumsuz etkilenmesini engelliyor. [lpg start=14 end=20] KABİNDEN KALİTE VE TEKNOLOJİ FIŞKIRIYOR Tıpkı dışı gibi Jaguar I-PACE’in kabini de çekici çizgilere sahip. Kalite hissiyatı ve işçilik seviyesi çok yüksek. İçeride çok fütüristik bir ortam bulunmasa da, güncel teknolojiler ve modern çizgiler göz alıcı bir ortam yaratıyor. Dijital gösterge paneli ve orta konsolun üst bölümündeki multimedya ekranının sunduğu görüntü kalitesi de son derece yüksek. Otomobilin klima ve koltuk ısıtma/soğutma kontrolleri bir ana ekrandan ve yuvarlak kontrollerin içerisine yerleştirilmiş küçük ekranlardan oluşuyor. Kullanımı başta biraz kafa karıştırsa da, bas-bırak-çevir ve çek-bırak-çevir hareketiyle çalışan dairesel kumandalar alışkanlık kazandıktan sonra çok rahat kullanılıyor. Bu kontrollerin hemen altındaki bölümde ise bir yanda D/N/R ve P butonları, diğer yanda ise sürüş modlarını, ESP’yi ve gövde yüksekliğini ayarlayan butonlar yer alıyor. Genel olarak anlaşılır bir yerleşim söz konusu olsa da, park manevralarında vites düğmelerini kullanmak, hele ki biraz aceleniz varsa ilk başlarda biraz zor geliyor. Yine de tüm kontroller Tesla Model X’in tablet ekranına gizlenen kontrollerine kıyasla daha alışıldık ve kolay. MOTOR VE SÜRÜŞ ÖZELLİKLERİ Elektrikli Jaguar’da biri önde, diğeri ise arkada olmak üzere iki elektrikli motor bulunuyor. Toplam 400 bg güç ve 696 Nm tork üreten bu kompakt motorlar, otomobili sürekli dört tekerlekten çekişli hale getiriyor. 432 hücreden oluşan bataryalar ise ön ve arka tekerleklerin arasında, kabinin zemininde yer alıyor ki, bu yerleşim tüm elektrikli otomobillerde olduğu gibi ağırlık merkezini aşağı çekerek I-PACE’e doğal bir denge sağlıyor. Ayrıca 50:50 oranındaki ön:arka ağırlık dağılımı ve Frenleme ile Torque Vectoring özelliği de söz konusu dengeyi destekliyor. Otomobilin viraj kabiliyeti ve dinamik özelliklerine geçmeden önce hızlanmaya değinmek istiyoruz. 2,2 ton ağırlığındaki elektrikli Jaguar fabrika verilerine göre 0’dan 100 km/s hıza 4,8 saniyede çıkıyor ve hızlanırken hemen hemen tüm elektrikli otomobillerde hissedilen o müthiş ivmelenmeyi yaşatıyor. Özellikle sürüş modları arasında Dynamic’i seçtiğinizde sağdaki pedala her dokunmanız sert bir ivme ile sonuçlanıyor. Pedalı sonuna kadar ittirdiğinizde ise I-PACE kesintisiz bir ivmelenme ile hızlanıyor. Bu ivmelenmenin sizi 300 km/s’nin üzerine kadar taşıyabileceğini düşünseniz de, maalesef elektrikli otomobillerde olay bu şekilde gerçekleşmiyor ve I-PACE de maksimum 200 km/s hıza çıkabiliyor. I-PACE 2,2 tonluk bir otomobil olmasına rağmen elektriğin gücü sayesinde adeta hafif bir kompakt sınıf otomobil gibi hissettiriyor. Harika bir viraj kabiliyetine sahip ve 105 km/s hızın üzerinde gövde yüksekliğini 10 mm düşüren aktif süspansiyonlar sayesinde yola sıkıca yapışıyor. Sadece belli bir hızın üzerinde gerçekleştirilen ani direksiyon hareketlerinde kütlesinden haberdar oluyorsunuz. SE ve HSE donanımında sunlan 20 inçlik jantların otomobili biraz sertleştirdiği ise bir gerçe ancak yine de sürüş kalitesinin ve konfor seviyesinin Tesla Model X’in üzerinde olduğu fark ediliyor. [lpg start=23 end=27] Jaguar I-PACE zorlu zeminlere de uygun bir otomobil. AdSR (Uyarlanabilir Yüzey Tepkisi) modu sayesinde olumsuz hava koşulları ve zorlu yüzeylerde güvenle ilerlemeyi sağlayan otomobil, isteğe bağlı olarak sunulan Elektronik Havalı Süspansiyon ile gövde yüksekliğini 230 mm’ye kadar arttırabiliyor. ASPC (Her Yüzeyde İlerleme Kontrolü) ve Düşük Çekişli Çalıştırma gibi seçenekler sayesinde I-PACE kar, buz ve çim gibi zeminlerde de zorlanmıyor. TEK ŞARJ İLE 470 KM'YE VARAN MENZİL Elektrikli otomobillere muhalif olan kitlenin en fazla üzerinde durduğu konu olan menzil ve şarj süresi, Jaguar I-PACE söz konusu olduğunda bir satın almama argümanı olmaktan çıkıyor. Çünkü 100 kW’lik hızlı şarj istasyonlarında bataryanın yüzde 80’i 40 dakikada şarj edilebiliyor. Hızlı şarjı nereden bulacağız demeyin, çünkü bazı AVM’lerde bu hizmet sunulmakta. Batarya tam doluyken sunulan menzil ise WLTP testlerine göre 415 km ile 470 km arasında değişiyor. Elbette I-PACE’i sürekli olarak bir performans otomobili gibi kullanırsanız bataryaları yaklaşık 250 km’de boşaltabilirsiniz. Normal bir kullanımda ise 400 km civarında yol kat etmek mümkün. Yani elektrikli otomobil teknolojisinin en önemli sorunu I-PACE’de nispeten çözüme kavuşmuş durumda. Teknoloji demişken… Bu otomobil yeni nesil güvenlik teknolojileri ve sürüş destek sistemlerinin pek çoğuna sahip. Ancak elektrikli otomobillerle anılmaya başlanan otonom sürüş konusunda Tesla’nın geldiği noktadan fazlasıyla uzakta. SON KARAR Jaguar’ın ilk elektriklisinden etkilenmemek pek mümkün değil. Jaguar I-PACE elektrifikasyona geçme sürecinde işlerin hızlanacağına işaret ediyor. Geleneksel otomobiller kadar rahat ettirebilmesi ve menzil açısından stres yaratmaması ise önemli avantajları arasında. Elektrikli otomobile mesafeli yaklaşanların fikirlerini değiştireceğini düşündüğüm I-PACE’in geleceğe giden yolda önemli bir adım olduğuna şüphe yok. Ayrıca 564.868 TL’den başlayan fiyatı da Türkiye'de sadece özel galeriler tarafından ithal edilen Tesla Model X’e göre makul seviyelerde kalıyor. DETAYLAR DIŞ TASARIM Jaguar I-PACE'in konsept versiyondan aktarılan tasarımında coupe ve crossover formlarını bir arada görmek mümkün SPORTİF DETAYLAR I-PACE'in gövdesinde pek çok sportif detay bulunuyor. Arka tamponun altındaki difüzör de bu sportif detaylar arasında... TEKNOLOJİK VE KALİTELİ KABİN Elektrikli Jaguar'ın kabininde son derece teknolojik bir ortam bulunuyor. Ayrıca malzeme kalitesi ve işçilik de çok yüksek KONTROL PANELİ Orta konsolda yer alan arkası boş panelde sıra dışı klima kontrolleri, vites kumandaları ve sürüşle ilgili butonlar yer alıyor SPORTİF SÜRÜŞ MODU My Dynamic Setup menüsünden motorun, direksiyonun ve süspansiyonların çalışma karakterlerini değiştirmek mümkün ÇİFT ELEKTRİK MOTORU I-PACE, biri ön diğeri ise arkada yer alan iki elektrikli motora sahip. Batarya paketi ise ön ve arka aks arasında yer alıyor TEKNİK ÖZELLİKLER VE PUANLAMA