Dünyanın en büyük video platformlarından YouTube, küfür ve oyun değişikliğini geriye dönük işletmesiyle tepki çekmişti.
YouTube, 2022’nin kasım ayında önemli bir duyuru gerçekleştirmişti. Firmanın “Yakında gerçekleştirilecek olan ve kısa süre önce gerçekleştirilen reklam kuralı güncellemeleri” başlıklı buradaki politika güncellemesine önemli maddeler eklenmişti. Yeni dönemde “küfürle ilgili yaklaşımımızı değiştiriyoruz” açıklamasını yapan firma, tam olarak şunları aktarmıştı:
YouTube, daha önce uygunsuz dili “ağırlık düzeylerine” (hafif, orta, ağır veya aşırı) göre ayırıyordu ve orta düzeydeki dil, bir videonun ilk 30 saniyesinde kullanılabiliyordu. Bu durum, içerik oluşturucunun o video için elde ettiği reklam gelirini etkilemiyordu. Yeni kural değişiklikleri kapsamında firma oyun yayıncılarına da bir darbe vurdu. Yeni politikaya şunlar eklendi:
Yeni dönemde görebileceğiniz üzere büyük değişiklikler gerçekleştiren firma, ilerisi için belki mantıklı bir adım attı ancak süreci eskiye uygulayarak büyük tepki topladı. YouTube içerik üreticileri, reklam gelirlerini kaybetmek istemiyorsa yeni dönemde 8 saniye geçene kadar bu yeni politika kapsamında küfür etmeyecek veya şiddet içeren oyunlar oynamayacaktı. Burada tepki çeken kısım, yeni politikanın geriye dönük olarak eski videolara işletilmesi olmuştu. Bu yüzden çok sayıda YouTuber paylaştığı eski videolarından reklam geliri elde edemez hale geldi, birçok kişinin eski videoları yaş sınırı altına alındı.
Burada çok eleştirilen diğer kısım, bir YouTube klasiği olarak süreç hakkında içerik üreticilere tam olarak bilgi verilmemesi olmuştu. Yaş sınırı uygulanan ve reklam geliri kesilen videolar hakkında içerik üreticiye detaylı bir gerekçe göstermeyen şirket, süreç için sorulan “Kanalıma ne oluyor?” sorularına “Platformda bulunan tüm içerikler, ne zaman yüklendiklerine veya politikaların ne zaman uygulandığına bakılmaksızın kurallara uygun olmalıdır.” cevabını veriyordu.
Hayatını video gelirlerine bağlı devam ettiren içerik üreticiler bu geriye dönük hamleyi hiç mantıklı bulmamış ve bunda haklıydı. Çünkü çoğu içerik üretici esasen yüksek izlenmeye ulaşan yani “tutan” eski videolarından gelir elde ediyordu. Peki şimdi ne oldu? YouTube gelen büyük tepkiler sonrasında geç de olsa güzel bir geri adım attı. “Yakında gerçekleştirilecek olan ve kısa süre önce gerçekleştirilen reklam kuralı güncellemeleri” isimli sayfasına bir Mart 2023 güncellemesi ekleyen firma, burada resmi olarak şunları aktardı:
“Uygunsuz dil kullanımıyla ilgili kurallarımızı güncelledik. Videonun ilk 7 saniyesinde veya büyük bir kısmında küfür (ör. sinkaflı küfür) kullanılması, reklam gelirinin devre dışı bırakılmasına değil, yalnızca sınırlandırılmasına yol açar. İçeriğinde “kaltak”, “yavşak”, “sıçmak” ve “bok” gibi sözcüklere yer verilen videolarda yeşil renkteki para kazanma simgesi bulunabilir. Artık ilk 8-15 saniyesinde küfür kullanılan videolardan reklam geliri elde etmeye izin veriyoruz. Müzik içeriklerinde küfür kullanımıyla ilgili yaklaşımımıza da açıklık getirdik. Arka plan müziğinde, şarkı altyapısında veya açılış/kapanış müziğinde sinkaflı küfür kullanılan içeriklerden reklam geliri elde edilebiliyor.” Şirket en baştan bu yolu seçmeliydi.