YouTube, videoların gelir alımına açılabilmesi için var olan şartları değiştirdi. Yeni şartlar ışığında paniğe kapılan küçük kanallar için bu yeni karar ne anlama geliyor?
Bildiğiniz üzere Logan Paul skandalından sonra YouTube bir kez daha değişiklikler yapmak zorunda kaldı. İlk olarak Google Preferred hesabındaki “ayrıcalıklı” büyük kanalların yaklaşık 10 bin kişilik “insan çalışan” tarafından yakın plana alınacağını açıklayan firma, reklam verenler için daha güvenli bir alan oluşturacağını da belirtti. Ancak durum elbette bununla sınırlı kalmadı. Adpocalypse’ten de hatırlayacağınız üzere YouTube’da ne zaman büyük bir kriz çıksa bundan asıl etkilenenler asla adını duyurmuş büyük kanallar olmuyor. Aksine küçük çaplı kanallar etkileniyor ve zarar görüyor. Nitekim bu durum da değişmedi ve YouTube, gelir alımını açmak için dahil olunması gereken Partner Programı’nın yeni kurallarını “müjdeledi“.
Yeni kurallara göre eğer kanalınız en az 1.000 aboneye sahip değilse ve son 12 ay içinde 4 bin saat video izletemediyseniz artık Partner Programı’na dahil edilmeyeceğiniz açıklandı. Partner Programı’na dahil olmak demek videolarda AdSense reklamlarının da yer alması demek. Bu durumda videoları gelire açabilmek için daha da zorlaştırılmış olan bu şartı yerine getirmek gerekiyor. Bundan önceki düzende söz konusu şartın toplam 10.000 izlenme olduğunu da hatırlatalım. Haliyle internet şu an tam bir yangın yerine dönmüş durumda. YouTuber’lar ise isyanda çünkü büyük bir haksızlığa uğradıklarını düşünüyorlar. Ayrıca pek çok soru işareti de içerik üreticilerini rahatsız ediyor. Çünkü Partner Programı demek sadece AdSense demek değil.
Partner Programı aynı zamanda içerik üreticisine çeşitli ayrıcalıklar sunuyor. Örneğin video sonunda başka bir videonuza giden link ekleyip izleyiciyi bir diğer içeriğe yönlendirebiliyorsunuz. Haliyle 1.000 abone ve 4.000 saat izlenmeye ulaşamayan kullanıcıların partnerlikten çıkarılmasıyla beraber bu haklarının gidip gitmeyeceği gündeme geldi. YouTube’un açıklamasına göre hayır, bunları kaybetmeyeceksiniz. Kişisel URL’ler, kapak görselleri, canlı yayınlar, zamanlı gönderiler, linklerin eklenebildiği kapanış ekranı ve istatistikler için partner olmaya gerek yok. Kapanış sekansında başka bir videoya URL eklemek için partner olmalısınız ancak daha önce partner olduysanız ve 20 Şubat’ta geçerli olacak kararla partnerlikten çıkarılacaksanız bu özelliği koruyabiliyorsunuz. Bazı özellikleri aktif hale getimek için başka eylemlerin gerektiğini hatırlatalım.
Kazanılmış hakları korumak başka ancak hiç para kazanamamak? YouTube yaptığı açıklamada bu karardan etkilenecek olan kanalların büyük kısmının ayda 100 dolardan az kazandığını belirtiyor. Yani kazanç zaten sadece YouTube’a video yükleyerek yaşanamayacak kadar az. Ancak bu durum küçük ve yeni büyümekte olan kanallar için işin zorlaştığı gerçeğini değiştirmiyor. Yeni açılan ya da bir türlü kitlesini büyütemeyen kanallar için YouTube zaten başlı başına bir zorluk. Ancak bunun asıl sebebi bu yeni kurallar değil. Öncelikle YouTube uzun zamandır izlenme sayısına değil, izlenme süresine önem veriyor.
10 dakikayı geçen videoların reklam almaya daha elverişli olmasının sebebi de bu. Platform içerik üreticisini daha uzun videolar çekmeye itiyor. Uzun videoları daha “görünür” yapıyor. Aynı şekilde düzenli video yüklemek de elde ettiğiniz gelirde ciddi bir artış sağlıyor. Ancak uzun videoları hazırlamak başlı başına bir mesai istiyor. Yani hobi olarak kenarda uğraşılabilecek bir iş değil YouTube. Platformdaki varlığını sürdürebilmek için içerik üreticilerin düzenli olarak çalışması gerekiyor. Bu da sabit bir geliri olmayan küçük bir kanal için işleri haliyle zora sokuyor. Yeni kurallar yardımcı oluyor mu? Kesinlikle hayır. İşler artık daha zor. Ancak önceden de çok kolay değildi. Dediğimiz gibi YouTube küçük içerik üreticisine hiçbir zaman kıyak geçmedi.
Peki bu pek çok kullanıcıyı korkutan değişiklik aslında kimin için getirildi? Öncelikli olarak videoları yeniden yükleyen kanalların gelir elde etmesinin önüne geçmek için. Viral olduktan sonra kaldırılan ancak diğer kanallar tarafından tekrar tekrar yüklenen videolardan bahsediyoruz. Logan Paul olayında da bir benzerini yaşamıştık. Bir diğeri de başkasının içeriğinden para kazananlar. Bir öncekine benzer şekilde başka kullanıcıların içeriklerini YouTube’a yükleyerek para kazanmaya çalışan kullanıcılar için getirilmiş bir özellik. Bu kullanıcılar genellikle viral video yükledikleri için 4.000 saate erişmekte belki sıkıntı yaşamazlar ancak 1.000 abone gerekliliğinde takılacaklarına inanıyoruz.
Günün sonunda sonuçlara baktığımızda evet işler kesinlikle eskisine göre daha da zorlaşmış gibi görünüyor. Ancak küçük kanallar çok uzun zamandır bu zorluklarla mücadele ediyor. Bu sebeple hayır, küçük kanallar için yolu sonu bu değil. Kimsenin de hesabını kapatıp gitmesine gerek yok. Çünkü sayılara bakıldığında zaten şu an istenen iki koşulu tutturamayan YouTuber’ların bu platformdan elde edilen gelirle yaşamlarını sürdürebilmeleri mümkün değil.
Bize göre en kritik soru aslında bu. Eskisinden daha fazla “görünürlüğe” ihtiyacı olan kanalların kendini viral havuzunda bulma çabası bir kez daha baş gösterecek gibi görünüyor. İçeriklerdeki izlenme, paylaşılma ve yayılma kaygısı geçmişte de çok fazlaydı ancak şimdilerde YouTube kariyerine yeni başlamış biri için “bir patlama” mecburi gibi görünüyor. Viral video kaygısıyla çekilmiş işlerin kalitesi konusunda ise ne yazık ki şüpheliyiz. YouTube’un bir Paul vakası daha yaratmamak için aldığı kararlar benzer bir viral arayışına sebep olmuş olabilir. 20 Şubat‘tan itibaren yürürlüğe girecek kararın küçük kanalları nasıl etkileyeceğini ise takibi birkaç ay içinde daha net gözlemlemek mümkün olacaktır.